Naar inhoud

Tinnitusmaskeerder

Heb je een FBTO Zorgverzekering  (basisverzekering) en heb je last van tinnitus of oorsuizen? Dan kun je een vergoeding krijgen voor een tinnitusmaskeerder tegen oorsuizen.

Wat is een tinnitusmaskeerder?

Een tinnitusmaskeerder is een apparaatje wat je in je oor doet. Het geeft bij oorsuizen een tegengeluid. Door dit tegengeluid valt het oorsuizen minder op.

Wat vergoedt de basisverzekering in 2020?

Mensen met oorsuizen of tinnitus krijgen een vergoeding. Je krijgt dan een vergoeding voor een tinnitusmaskeerder in bruikleen.

Hoeveel je vergoed krijgt hangt af van je leeftijd

Ben je jonger dan 18 jaar? Dan krijgt je 100% van de kosten vergoed. Ben je 18 jaar of ouder? Dan krijg je 75% vergoed. De overige 25% betaal je dan zelf.

Ga voor reparatie of een nieuw hoortoestel naar de audicien die het hoortoestel geleverd heeft

Je gebruikt de tinnitusmaskeerder minimaal 5 jaar. Heb je een nieuwe nodig? Ga dan voor een nieuwe tinnitusmaskeerder naar de leverancier. Heb je eerder een nieuwe tinnitusmaskeerder nodig? Dan vraagt de leverancier eerst toestemming aan bij ons.

Hebben wij een contract met je zorgverlener?

Hoeveel je vergoed krijgt hangt af van de polis die je hebt. En van wie je de zorg krijgt. Je krijgt minder vergoed bij een zorgverlener zonder contract. Je vindt de zorgverleners met wie wij een contract hebben met de FBTO Zorgzoeker.

Zorgverlener met contract:

  • Restitutiepolis: 100% vergoeding
  • Naturapolis: 100% vergoeding

Zorgverlener zonder contract:

  • Restitutiepolis: 100% vergoeding van het wettelijke maximale tarief (WMG-tarief). Als dat er niet is, dan krijg je 100% van het marktconforme tarief
  • Naturapolis: 75% vergoeding van het gemiddeld tarief dat wij hebben afgesproken (het gecontracteerd tarief)

Bekijk de maximale tarieven (pdf) die wij vergoeden bij een zorgverlener zonder contract.

Heb ik een verwijzing nodig?

Ja, je hebt een aanvraag met motivatie nodig. In deze aanvraag staat waarom je een tinnitusmaskeerder nodig hebt. Je kunt de aanvraag met motivatie vragen aan je kno-arts of audiologisch centrum.
Naast deze aanvraag heb je een audiogram nodig. Dat is een grafiek of diagram die gemaakt wordt met een audiometer. De grafiek laat zien welke tonen je nog kunt horen. Als je een audiogram en de aanvraag met motivatie hebt, kun je contact opnemen met een leverancier of zorgverlener. De leverancier beoordeelt dan je aanvraag met motivatie.

Heb ik vooraf toestemming nodig?

Je hebt toestemming nodig als je naar een zorgverlener of leverancier gaat zonder contract. Je moet dan toestemming vragen bij het FBTO Zorgteam. Ga je naar een zorgverlener of leverancier waarmee we een contract hebben? Dan heb je geen toestemming nodig.

Waar kan ik naar toe?

Je kunt naar een leverancier van hoortoestellen(gehoorapparaten). Alle leveranciers en zorgverleners met een contract vind je in de FBTO Zorgzoeker.

Heb ik eigen risico?

Nee, je betaalt geen eigen risico.

Heb ik een eigen bijdrage?

Ben je 18 jaar of ouder? Dan betaal je een eigen bijdrage van 25% van het totale bedrag.

Wat zijn de voorwaarden voor 2020?

Het vergoedingenoverzicht geeft een samenvatting van de voorwaarden. Je kunt hieraan geen rechten ontlenen. De polisvoorwaarden en de reglementen die hierbij horen, bepalen de vergoeding waar je recht op hebt.
De voorwaarden voor andere jaren vind je in de polisvoorwaarden van 2019 of 2018.