Meestal vragen wij je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer. Soms vragen we ook andere gegevens. Zoals je kenteken voor een autoverzekering. Of je bankrekeningnummer voor het automatisch afschrijven van de premie. Het verschilt per product welke gegevens wij nodig hebben. Meestal geef je je gegevens zelf aan ons door. Soms krijgen wij jouw gegevens op een andere manier. Wij vragen bijvoorbeeld je schadevrije jaren op bij Roy-data.
Met cookies kunnen wij je informatie, aanbiedingen en advertenties laten zien of sturen die bij jou passen. Je leest wat cookies zijn en hoe wij met cookies omgaan in ons cookiebeleid.
Wij slaan je klikgedrag in onze e-mails op. Bijvoorbeeld om te zien of een e-mail is geopend en op welke linkjes je hebt geklikt. Zo maken wij onze e-mails nóg geschikter voor jou.
Wij gebruiken jouw gegevens om:
Bekijk de complete lijst op de website van Achmea.
Wij leggen vast wat wij met je afspreken. En we gebruiken onze contactmomenten om onze communicatie te verbeteren. Dit zijn bijvoorbeeld contactmomenten die we vastleggen:
FBTO is een merk van Achmea. Achmea B.V. is voor alle merken van Achmea verantwoordelijk voor een goede verwerking van jouw persoonsgegevens.
Soms geven wij jouw gegevens door. En soms controleren wij je gegevens bij andere bedrijven. Wij verkopen je gegevens niet. Wij kunnen gegevens uitwisselen met:
Bekijk de complete lijst op de website van Achmea.
Als het nodig is gegevens door te geven naar ontvangers buiten de Europese Economische Ruimte (EER) doen wij dat zeer zorgvuldig. Binnen de EER gelden dezelfde privacyregels.
Onze website, app en IT-systemen zijn goed beveiligd. En wij nemen steeds maatregelen om misbruik van uw gegevens te voorkomen. Ook onze medewerkers hebben duidelijke instructies gekregen hoe zij om moeten gaan met jouw gegevens.
Onder gevoelige gegevens verstaan wij bijvoorbeeld:
Wij bewaren jouw gegevens zolang wij die nodig hebben. Of zolang verplicht is voor de wet. Daarna verwijderen wij jouw gegevens, of wij maken uw gegevens anoniem. Als wij je gegevens anoniem maken dan verwijderen wij alle gegevens die naar jou verwijzen. De gegevens kunnen niet meer aan jou gekoppeld worden. De anonieme gegevens helpen ons een beter beeld te krijgen van onze risico’s, producten en diensten.
Als je een verzekering afsluit, beoordelen we je aanvraag. En berekenen we je persoonlijke premie. Dat doen we automatisch, zonder dat er een mens aan te pas komt. En met behulp van profilering. Lees hoe we je verzekering beoordelen.
Wij houden ons aan de wetten en regels voor privacy. Het gaat dan onder andere om:
Sinds 25 mei 2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Je hebt hiermee rechten gekregen om controle te houden over je persoonsgegevens. Het AVG-loket is een Achmea breed initiatief. Hier kun je een vraag of verzoek rondom privacy indienen. Het loket behandelt vervolgens je vraag. En neemt daarover contact met je op. Hieronder lees je wat jouw rechten zijn.
Jouw rechten zijn ook in de wet geregeld. Je mag:
Stuur ons een e-mail of een brief. En stuur een kopie van je paspoort of ID-kaart mee. Maak je Burgerservicenummer (BSN) en pasfoto alstublieft onleesbaar. Wij reageren binnen een maand na ontvangst van je e-mail of brief.
Ons e-mailadres is: avgloket@achmea.nl
FBTO
T.a.v. het AVG loket
Postbus 9150
7300 HZ Apeldoorn
Je kunt veel van je gegevens bekijken of veranderen in MijnFBTO.
Stuur een e-mail naar de Functionaris Gegevensbescherming van Achmea via privacymanager@achmea.nl. Je kunt ook een brief sturen naar:
Achmea B.V.
t.a.v. de Privacy manager
Compliance & Operational Risk Management
Postbus 866
3700 AW Zeist
Komen wij er samen niet uit? Leg je klacht dan voor aan de Autoriteit Persoonsgegevens.
Dat mag bijvoorbeeld als er iets verandert in de wetten of regels. Of als wij nieuwe producten of diensten ontwikkelen. Op onze website vind je altijd de laatste versie.
Deze laatste versie is van 6 februari 2020.