Vitaliteit tips: mentaal en fysiek topfit!

Energie. Soms kun je er wel wat meer van gebruiken. Zowel mentaal als fysiek. Daarom deze vitaliteitstips.
2 november 2018

We zijn vaak druk druk druk. En met een druk leven is het niet altijd even makkelijk om fit en energiek te blijven. Zit je mentaal of lichamelijk even in een dipje? Met deze vitaliteit tips ben je snel weer in topconditie!

Vitaliteit tip: positief denken

Soms is het moeilijk om dingen los te laten. Je zit ’s avonds bijvoorbeeld nog steeds te piekeren over dat vervelende klusje op het werk. Of je zit nog uren te dobben over dat meningsverschil met je buurvrouw. Probeer deze gedachten niet teveel aandacht te geven. Hoe meer je aan deze situaties blijft denken, hoe moeilijker het wordt om ze los te laten.

Probeer aan positieve dingen te denken en bekijk elke situatie van de positieve kant. Door een roze bril bijvoorbeeld! Vind je het moeilijk om niet meer aan vervelende dingen te denken? Een mindfulness training kan je hierbij helpen. Bij FBTO krijg je deze training vergoed vanuit je zorgverzekering met de aanvullende module Conditie & Fitheid. Voor een vergoeding moet je trainer moet wel aangesloten zijn bij De vereniging Mindfulness Bases trainers (VMBN). De training helpt je om beter om te gaan met stress en andere ongemakkelijke situaties.

Doe dingen die energie geven

Vervelende dingen kosten vaak energie, terwijl leuke dingen juist energie geven. Wil je werken aan je vitaliteit? Tip: ga op zoek naar die dingen die je energie geven. Pak die leuke hobby weer op, luister naar je favoriete muziek of breng een bezoekje aan een vriend of vriendin. En geniet. Je voelt je al snel lekkerder in je vel en krijgt meer energie voor andere, misschien minder leuke dingen.

Plan leuke uitjes en kijk ernaar uit

De meeste mensen kijken vaak maanden uit naar hun geplande vakantie. En dat is natuurlijk niet voor niets. Ergens naar uitkijken geeft een heerlijk gevoel. De voorpret alleen al geeft je energie. Plan dus wat leuke uitjes, zoals etentjes of een gezellig weekendje weg. Zo breng je meteen wat extra tijd door met je vrienden en familie. Voel je je op een dag wat minder goed? Denk dan aan al die leuke plannen die je hebt gemaakt. Je zult zien dat de wereld om je heen meteen een stukje zonniger wordt.

Ontspan wanneer je het nodig hebt

Vitaliteit tip nummer 1 wanneer je een druk leven hebt: vergeet niet om voldoende rust te nemen. Zorg voor genoeg ontspanning en relax wanneer jij dat nodig hebt. Er zijn veel verschillende manieren om te ontspannen. Neem bijvoorbeeld eens een powernap, doe ademhalingsoefeningen of maak een wandeling in de frisse buitenlucht. Hoe je ontspant is niet belangrijk. Het gaat erom dat het voor jou werkt. Kies waar jij je goed bij voelt.

Eet gezond en beweeg voldoende

Voor een goede vitaliteit zijn de juiste voeding en voldoende beweging onmisbaar. Door ongezond en steeds hetzelfde te eten voel je je vaak moe en lusteloos. Dus laat het ongezonde eten liggen en eet veel verschillende soorten gezond eten. Naast gezond eten is ook genoeg bewegen erg belangrijk. Door vaak te bewegen geef je je vitaliteit een flinke oppepper. Ga bijvoorbeeld eens naar de sportschool, doe wat klusjes in huis of ga een stukje wandelen. Wanneer je beweegt, maakt je lichaam gelukshormonen aan. En die zorgen ervoor dat je beter in je vel zit.

Blijf positief

Vergeet niet dat je een mentale en fysieke topconditie niet binnen 1 dag bereikt. Neem de tijd en je zult merken dat je je steeds een beetje energieker voelt! Enne, vergeet niet te kijken naar die handige trainingen in de module Conditie & Fitheid om je op weg te helpen.

Misschien vind je dit ook interessant...