Naar inhoud

Houding verbeteren? Doe deze 3 oefeningen

Een goede houding is belangrijk, zeker als je veel thuiswerkt. Deze 3 oefeningen helpen je om je houding te verbeteren.
19 oktober 2020

Een groot deel van de nek- en rugklachten wordt veroorzaakt door een slechte houding. Het is dus belangrijk om daarop te letten. Zeker nu we steeds meer thuiswerken. De 3 oefeningen in deze blog helpen je vast om je houding te verbeteren. Je zorgverzekering kan er trouwens ook bij helpen. Hoe? Lees snel verder!

Verbeter je houding: de basis

Ongeveer 80% van de Nederlanders heeft weleens last van rugklachten. Een groot deel van deze klachten kan worden voorkomen met een goede houding. Let op: heb je al serieuze klachten? Probeer dit dan niet eerst zelf te herstellen, maar ga naar de fysiotherapeut. Hij of zij kan je gericht helpen met oefeningen die zijn toegespitst op jouw klachten.

Met de aanvullende module Spieren & Gewrichten kun je kiezen voor € 200,- of € 350,- vergoeding voor de fysio.

Fitness oefeningen: fysio nodig of niet?

Een goed begin is het halve werk. Dus heb je nog geen serieuze klachten, maar voel je wel dat je lichaam af en toe wat stijf of pijnlijk is? Zorg er dan in ieder geval voor dat je goed rechtop staat en dat je hoofd, schouders en heupen op 1 lijn zitten. Kijk naar voren en loop alsof er een boek op je hoofd ligt. Je hebt de basis dan al te pakken.

Om je houding verder te verbeteren, zijn er verschillende fitness oefeningen die je kunt doen. Deze oefeningen richten zich op je core spieren: de kleine spiertjes in je lichaam die zorgen voor stabiliteit. En dat is precies wat je nodig hebt voor een gezonde houding.

Oefening 1: planken

Planken is een goede fitness oefening om je houding te verbeteren. Maar ook je buikspieren worden flink aan het werk gezet. Ga op je buik liggen en zet je onderarmen op de grond. Druk vervolgens je lichaam omhoog, zodat je alleen nog op je onderarmen en tenen steunt. Zorg ervoor dat je lichaam tijdens de oefening helemaal recht is. Blijf ademen en span je buikspieren zo goed mogelijk aan. Bouw de oefening op, zodat je het steeds langer volhoudt. Met goed getrainde buik- en rugspieren wordt het aannemen van een goede houding een stuk makkelijker.

Oefening 2: doe de superman

Wil je soepele nekspieren en getrainde schouders? Ga dan voor de superman. Strek 1 arm recht naar boven, alsof je omhoog wilt vliegen. Net als Superman. Houd deze arm zo dicht mogelijk langs je oor. Strek de andere arm recht naar achteren. Wissel de armen na een tijdje af. Wil je de oefening wat zwaarder maken? Gebruik dan gewichten. Je zult zien dat je na een tijdje minder voorovergebogen gaat lopen.

Oefening 3: squatten

Squatten verbetert en versterkt je boven- en onderlichaam. En is dus goed voor je houding. Zet je voeten neer op schouderbreedte, of zelfs nog iets breder. Buig vervolgens langzaam door je knieën. Zak zover als je kunt, zonder dat je knieën voorbij je tenen komen. Kun je niet verder? Ga dan langzaam weer omhoog. Houd tijdens het squatten beide voeten op de grond. Zo sta je een stuk stabieler. Herhaal de oefening zo vaak als je kunt. Dit zal in het begin misschien nog niet zo vaak zijn. Hoe vaker je squat, hoe langer je het volhoudt.

Thuis aan de slag

Om echt je houding te verbeteren met deze oefeningen, is het belangrijk dat je ze regelmatig doet. Dat kan gewoon thuis, je hoeft er dus niet voor naar de sportschool. Dat scheelt weer. Kom je er niet helemaal uit met de oefeningen? Zoek dan eens wat filmpjes via YouTube om de juiste techniek te pakken te krijgen.

Houding verbeteren bij de fysio

Heb je flinke pijn of vertrouw je je klachten toch niet helemaal? Ga dan niet zelf aan de slag, maar neem contact op met een fysiotherapeut. Hij of zij kan je precies vertellen waar het probleem ligt en hoe je dat kunt verhelpen. Bij FBTO krijg je de fysio vergoed vanuit de module Spieren & Gewrichten. Je kunt zelf kiezen hoeveel je vergoed krijgt. Heb je alleen last van een slechte houding? Dan kun je misschien kiezen voor een lagere vergoeding. Scheelt weer in de premie!

Wil je weten hoeveel een vergoeding voor fysiotherapie kost? Bereken je premie  en je weet het binnen 2 minuten!

Misschien vind je dit ook interessant...