3 fitnessoefeningen voor betere houding

Kin omhoog, rug recht! Een goede houding is belangrijk voor je gezondheid. 3 oefeningen om je houding te verbeteren.
28 november 2018

Vroeger werd een goede houding er met de paplepel ingegoten. Tegenwoordig hangen we onderuitgezakt op de bank en lopen we voorovergebogen. Een slechte ontwikkeling, want de meeste nek- en rugklachten komen door een slechte houding. Tijd voor verandering met deze fitness oefeningen. En een beetje hulp van je zorgverzekering.

Ongeveer 80% van de Nederlanders heeft weleens last van rugklachten. Een groot deel van deze klachten kan worden voorkomen met een goede houding. Let op: heb je al serieuze klachten? Probeer dit dan niet eerst zelf te herstellen, maar ga naar de fysiotherapeut. Hij of zij kan je gericht helpen met oefeningen die zijn toegespitst op jouw klachten.

Met de aanvullende module Spieren & Gewrichten kun je kiezen voor € 200,- of € 350,- vergoeding voor de fysio.

Fitness oefeningen: fysio nodig of niet?

Een goed begin is het halve werk. Dus heb je nog geen serieuze klachten, maar voel je wel dat je lichaam af en toe wat stijf of pijnlijk is? Zorg er dan in ieder geval voor dat je goed rechtop staat en dat je hoofd, schouders en heupen op 1 lijn zitten. Kijk naar voren en loop alsof er een boek op je hoofd ligt. Je hebt de basis dan al te pakken.

Om je houding verder te verbeteren, zijn er verschillende fitness oefeningen die je kunt doen. Deze oefeningen richten zich op je core spieren: de kleine spiertjes in je lichaam die zorgen voor stabiliteit. En dat is precies wat je nodig hebt voor een gezonde houding.

Oefening 1: planken

Planken is een goede fitness oefening om je onderrug te trainen. Maar ook je buikspieren worden flink aan het werk gezet. Ga op je buik liggen en zet je onderarmen op de grond. Druk vervolgens je lichaam omhoog, zodat je alleen nog op je onderarmen en tenen steunt. Zorg ervoor dat je lichaam tijdens de oefening helemaal recht is. Blijf ademen en span je buikspieren zo goed mogelijk aan. Bouw de oefening op, zodat je het steeds langer volhoudt. Met goed getrainde buik- en rugspieren wordt het aannemen van een goede houding een stuk makkelijker.

Oefening 2: doe de superman

Wil je soepele nekspieren en getrainde schouders? Ga dan voor de superman. Strek 1 arm recht naar boven, alsof je omhoog wilt vliegen. Net als Superman. Houd deze arm zo dicht mogelijk langs je oor. Strek de andere arm recht naar achteren. Wissel de armen na een tijdje af. Wil je de oefening wat zwaarder maken? Gebruik dan gewichten. Je zult zien dat je na een tijdje minder voorovergebogen gaat lopen.

Oefening 3: squatten

Squatten verbetert en versterkt je boven- en onderlichaam. En is dus goed voor je houding. Zet je voeten neer op schouderbreedte, of zelfs nog iets breder. Buig vervolgens langzaam door je knieën. Zak zover als je kunt, zonder dat je knieën voorbij je tenen komen. Kun je niet verder? Ga dan langzaam weer omhoog. Houd tijdens het squatten beide voeten op de grond. Zo sta je een stuk stabieler. Herhaal de oefening zo vaak als je kunt. Dit zal in het begin misschien nog niet zo vaak zijn. Hoe vaker je squat, hoe langer je het volhoudt.

Thuis aan de slag

Het klinkt misschien ingewikkeld, maar probeer het eens en je zult zien dat het reuze meevalt. En onthoud: voor een goede houding hoef je heus niet vier keer per week in de sportschool te staan. Bovenstaande fitness oefeningen doe je met of zonder fysio. Bijvoorbeeld gewoon thuis op een matje. Dat scheelt tijd en geld.

Personal training

Toch liever hulp van een professional? Ook dat kan. Een personal trainer kan je bijvoorbeeld helpen om verschillende klachten te voorkomen en verhelpen. Kies voor de aanvullende module Conditie & Fitheid en je krijgt een vergoeding voor een introductiepakket personal training. Daarnaast kun je ook een health check of sportmassage vergoed krijgen. Zo ga je helemaal gezond het nieuwe jaar in!

Misschien vind je dit ook interessant...