Naar inhoud

3 fitnessoefeningen voor betere houding

Een goede houding is belangrijk om nek- en rugklachten te voorkomen. Met deze 3 oefeningen kun je je houding verbeteren.
18 augustus 2021

Kin omhoog, rug recht! Je hebt het vroeger vast wel eens gehoord. Van je ouders of leraar op school bijvoorbeeld. Irritant! Maar gelijk hadden ze wel. Een groot deel van de nek- en rugklachten wordt namelijk veroorzaakt door een slechte houding. Het is dus belangrijk om daarop te letten. Zeker nu we steeds meer thuiswerken. De 3 oefeningen in deze blog helpen je vast om je houding te verbeteren. Je zorgverzekering kan er trouwens ook bij helpen. Hoe? Lees snel verder!

Je houding verbeteren: zo begin je

Ongeveer 80% van de Nederlanders heeft weleens last van rugklachten. Een groot deel van deze klachten kan worden voorkomen met een goede houding. Heb je al serieuze klachten? Probeer dit dan niet eerst zelf te herstellen, maar ga naar de fysiotherapeut. Hij of zij kan je gericht helpen met oefeningen die zijn toegespitst op jouw klachten. Met de module Spieren & Gewrichten kun je een vergoeding voor de fysio krijgen.

Een goed begin is het halve werk. Dus heb je nog geen serieuze klachten, maar voel je wel dat je lichaam af en toe wat stijf of pijnlijk is? Zorg er dan in ieder geval voor dat je goed rechtop staat en dat je hoofd, schouders en heupen op 1 lijn zitten. Kijk naar voren en loop alsof er een boek op je hoofd ligt. Je hebt de basis dan al te pakken.

Fitnessoefeningen voor je core

Om je houding verder te verbeteren, zijn er verschillende fitnessoefeningen die je kunt doen. Deze oefeningen richten zich op je core spieren: de kleine spiertjes in je lichaam die zorgen voor stabiliteit. En dat is precies wat je nodig hebt voor een gezonde houding.

Oefening 1: planken

Planken is een goede fitnessoefening om je houding te verbeteren. Maar ook je buikspieren worden flink aan het werk gezet. Met goed getrainde buik- en rugspieren wordt het aannemen van een goede houding een stuk makkelijker.

  • Ga op je buik liggen en zet je onderarmen op de grond. Zorg ervoor dat je ellebogen recht onder je schouders staan.
  • Span je boven- en onderrug actief aan en druk je lichaam omhoog. Zo steun je alleen nog op je onderarmen en tenen. Zorg ervoor dat je lichaam tijdens de oefening helemaal recht is en je geen holle rug krijgt.
  • Blijf ademen en span je buikspieren zo goed mogelijk aan.
  • Bouw de oefening op, zodat je het steeds langer volhoudt.

Oefening 2: strekken

Wil je soepele nekspieren en getrainde schouders? Dan zit je goed met deze oefening.

  • Ga stevig op de grond staan, met je knieën iets gebogen.
  • Strek 1 arm recht naar boven en houd deze arm zo dicht mogelijk langs je oor.
  • Strek de andere arm recht naar achteren.
  • Wissel de armen na een tijdje af.
  • Wil je de oefening wat zwaarder maken? Gebruik dan gewichten. Je zult zien dat je na een tijdje minder voorovergebogen gaat lopen.

Oefening 3: squatten

Squatten verbetert en versterkt je boven- en onderlichaam. En is dus goed voor je houding.

  • Zet je voeten neer op schouderbreedte, of zelfs nog iets breder.
  • Buig vervolgens langzaam door je knieën en steek je billen naar achteren, alsof je gaat zitten.
  • Zak zover als je kunt, zonder dat je knieën voorbij je tenen komen.
  • Kun je niet verder? Ga dan langzaam weer omhoog.
  • Houd tijdens het squatten beide voeten op de grond. Zo sta je een stuk stabieler.
  • Herhaal de oefening zo vaak als je kunt. Dit zal in het begin misschien nog niet zo vaak zijn. Hoe vaker je squat, hoe langer je het volhoudt.

Thuis aan de slag

Om echt je houding te verbeteren met deze oefeningen, is het belangrijk dat je ze regelmatig doet. Geen zorgen, je hebt niet direct een abonnement op de sportschool nodig. De bovenstaande oefeningen kun je gewoon thuis doen. Wel zo fijn. Tip: kom je er niet helemaal uit met de oefeningen of heb je hulp nodig? Zoek dan eens wat filmpjes via YouTube om de juiste techniek te pakken te krijgen. Of boek een eenmalige afspraak met een personal trainer die je kan helpen.

Houding verbeteren bij de fysio

Heb je flinke pijn of vertrouw je je klachten toch niet helemaal? Ga dan niet zelf aan de slag, maar neem contact op met een fysiotherapeut. Hij of zij kan je precies vertellen waar het probleem ligt en hoe je dat kunt verhelpen. Bij FBTO krijg je de fysio vergoed vanuit de module Spieren & Gewrichten. Je kunt zelf kiezen hoeveel je vergoed krijgt. Heb je alleen last van een slechte houding? Dan kun je misschien kiezen voor een lagere vergoeding. Of online fysio. Scheelt weer in de premie!

Wil je weten hoeveel een vergoeding voor fysiotherapie kost? Bereken je premie  en je weet het binnen 2 minuten!

Misschien vind je dit ook interessant...