Naar inhoud

Annulerings­verzekering voor je vakantie

Gebeurt er iets vóór of tijdens je vakantie waardoor je niet op reis kunt? Of je eerder terug moet? Met de annulerings­verzekering krijg je de reissom of een deel terug.

De annuleringsverzekering kun je kiezen bij een reisverzekering van FBTO. Je kunt hem ook apart afsluiten. Kies dan voor de kortlopende verzekering.

  • Geen eigen risico
  • Ook voor je concerten en evenementen
  • Heb je schade? App je schade

Je vakantie annuleren

Kun je plotseling niet op vakantie of moet je eerder terug naar huis? Hoe werkt dat? Bekijk de video.

Tip: laat je verzekering direct ingaan

Het is slim om je annuleringsverzekering direct in te laten gaan. Zo ben je ook bij het annuleren vóór je vertrek verzekerd. Maar sluit de verzekering in ieder geval binnen 14 dagen nadat je de reis hebt geboekt af.

Goed om te weten: je hoeft geen extra premie te betalen als je je kortlopende annulerings­verzekering eerder in laat gaan. Je verzekert immers de reissom. Het maakt niet uit met hoeveel personen je op reis gaat. 

Wat krijg je vergoed?

  • Vergoeding doorlopende annulerings­verzekering
    Kies zelf voor welk bedrag je je vakantie wilt verzekeren. Je kunt kiezen uit een maximale vergoeding van € 1.500,-, € 3.000,- of € 4.500,- per persoon per reis.

Tip: heb je een reis geboekt die meer kost dan € 4.500,- per persoon? Dan krijg je niet het hele bedrag terug als je moet annuleren. Je kunt het hogere bedrag verzekeren met een losse kortlopende annulerings­verzekering.

  • Vergoeding kortlopende annulerings­verzekering
    Je vult zelf je reissom in. De reissom bestaat uit de kosten die je vóór vertrek maakt, voor alle personen. Je reis is dan voor dit bedrag verzekerd.

Geldige redenen om je reis te annuleren

Moet je je vakantie of evenement afzeggen. Of eerder naar huis? Dan krijg je een vergoeding. Hier zie je wat wel en niet verzekerd is. Dit zijn niet alle redenen. Je vindt de hele lijst in de voorwaarden.

Bekijk ook de polisvoorwaarden van de reisverzekeringen. Daarin lees je precies wat wel en niet verzekerd is.

Problemen met je vlucht

Neem contact op met je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Zij hebben een contract met jou en moeten:

  • een passend alternatief bieden, of:
  • de gemaakte (extra) kosten vergoeden.

Je hebt in dit geval geen recht op een vergoeding met je reisverzekering of annuleringsverzekering. Dat komt omdat het annuleren van vluchten vanwege structureel personeelsgebrek niet verzekerd is. Dit loopt niet via je verzekering, maar via degene die de reis moet uitvoeren of waar je die hebt geboekt.

Het is op dit moment erg druk bij reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen. Het kost tijd om voor alle gedupeerde reizigers een oplossing te vinden. We raden je aan om regelmatig contact te blijven zoeken met het bedrijf.

Schakel rechtsbijstand in
Heb je nog geen reactie op het moment dat je zou vliegen? Dan kun je de organisatie schriftelijk aansprakelijk stellen voor het niet nakomen van hun contract. Op de website van Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR) vind je meer informatie over jouw rechten in dit geval.

Je hebt met je reisverzekering of annuleringsverzekering geen recht op een vergoeding. Dat komt omdat de vlucht zelf niet vertraagd of uitgevallen is. De vliegtuigen vertrekken gewoon. Gelukkig kun je soms toch een vergoeding krijgen. Want Schiphol en Eindhoven Airport compenseren hun reizigers die in een bepaalde periode door de lange wachtrijen hun vlucht hebben gemist. Goed om te weten, er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Zie hiervoor de sites van Schiphol en Eindhoven airport.

Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Schakel je rechtsbijstandverzekering in. Zij kunnen een claim neerleggen bij het vliegveld. Goed om te weten, je moet wel kunnen aantonen dat het niet jouw schuld was dat je je vlucht hebt gemist. Was je bijvoorbeeld wel ruim op tijd op het vliegveld? Je rechtsbijstandsverzekeraar kan je hierbij helpen.

Meer verzekeren?

Kies bij je reisverzekering meer aanvullende modules. Bijvoorbeeld:

Corona en je annulerings­verzekering

Yes! Geen coronaregels meer in Nederland. Krijg je nou toch corona voor of tijdens je reis? En ben je te ziek om je vakantie door te laten gaan? Dat is balen. Gelukkig hoef je je niet druk te maken over de kosten. Wij helpen je. Goed om te weten, je hebt wel een bevestiging nodig van een arts.

Vragen over de annulerings­verzekering

Ja, zelfs je uitwonende kinderen zijn verzekerd. Je verzekert de reissom, het aantal personen maakt niet uit. 

De annulering­verzekering is een aanvulling op je reisverzekering. Deze verzekering geldt voor je vakanties in de hele wereld. Heb je annuleren aan staan? En kun je plotseling niet op vakantie of moet je eerder naar huis? Dan vergoeden wij de hele reissom of een gedeelte daarvan.

  • Bij de doorlopende annuleringsverzekering kun je kiezen uit € 1.500,-, € 3.000,- of € 4.500,-. per verzekerde.
  • Bij de kortlopende annuleringsverzekering kies je je eigen reisbedrag. Zo kun je voor dat bedrag een nieuwe vakantie boeken. 

Goed om te weten: zet de module Annulerings­verzekering binnen 14 dagen na het boeken van je reis aan. Alleen dan krijg je een vergoeding. Heb je een doorlopende annulerings­verzekering? Dan zijn latere boekingen automatisch meeverzekerd zolang je de modules aan hebt staan.

Heb je een annulerings­verzekering bij FBTO afgesloten en moet je je vakantie annuleren? Dan krijg je je reissom of een gedeelte daarvan terug, als je een geldige annulerings­reden hebt. Deze redenen vind je in de voorwaarden.

Je kunt de aanvullende module Annulering afsluiten binnen 14 dagen nadat je de eerste vakantie hebt geboekt. Of binnen 14 dagen nadat je de eerste huurovereen­komst van je vakantieadres hebt geboekt. Dan is deze reis ook verzekerd.

Dat kan. Deze annulerings­verzekering sluit je binnen 14 dagen na het boeken van de vakantie af.

Documenten

Voor een samenvatting bekijk je het informatiedocument. Elke verzekeraar gebruikt hetzelfde document. Zo kun je heel gemakkelijk de verzekeringen vergelijken.