Naar inhoud

Het coronavirus & je reisverzekering

Wat betekent de uitbraak van het coronavirus voor je vakantie? En wat als je al op reis bent?
16 maart 2020

Heb je een vakantie geboekt, maar kun je niet op reis door het coronavirus? Omdat je zelf ziek bent bijvoorbeeld. Of ben je op vakantie en moet je daardoor eerder naar huis? Wat is er nu eigenlijk wel en niet verzekerd? En hoe zit het met een inreisverbod?

Op onze schadeafdeling komen op dit moment veel vragen binnen over hoe het zit met het coronavirus en de reisverzekering. We hebben de meest gestelde vragen met het antwoord voor je op een rij gezet.

Krijg ik een vergoeding van de kosten bij een negatief reisadvies?

Heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken een oranje of rood reisadvies gegeven voor het vakantieland? En kun je daardoor niet op vakantie? Neem dan contact op met je reisorganisatie. Misschien kun je je reis laten omboeken. De FBTO Annuleringsverzekering vergoedt de kosten niet. Kijk voor het actuele reisadvies op de website nederlandwereldwijd.nl

Ga je toch op vakantie naar een land, terwijl er een negatief reisadvies was voor je vertrok? Dan ben je niet verzekerd.

Wat als ik al in dat land ben?

Dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk het gebied verlaat. Dit is misschien niet makkelijk. Zolang je er alles aan doet om uit het gebied weg te komen, ben je gewoon verzekerd. Lukt het niet om zelf je terugreis te regelen? Dan kun je dit melden via bijzonderebijstandbuitenland.nl. De alarmcentrales coördineren en organiseren vervolgens het noodzakelijke vervoer naar Nederland.  De kosten voor het verlaten van het gebied zijn niet verzekerd.

Ik heb een reis met overnachting in Nederland geboekt, kan ik die annuleren?

Wil je annuleren, bijvoorbeeld omdat diverse onderdelen van je accommodatie gesloten zijn in verband met het coronavirus? Dan kun je het beste contact opnemen met je reisorganisatie of accommodatie. Je krijgt hiervoor geen vergoeding vanuit de annuleringsverzekering.

Ben je zelf ziek door het coronavirus?

Het annuleren van je reis is alleen verzekerd als je ziek bent. En je vanwege die ziekte niet in staat bent om te reizen. Hiervoor heb je een doktersverklaring nodig.

Heeft een dierbare het coronavirus?

Dan is annulering van je reis alleen verzekerd op de doorlopende annuleringsverzekering als je dierbare ernstig ziek is. Dit betekent dat de kans groot is dat die dierbare binnenkort overlijdt.

Mag je je reis annuleren als je het coronavirus hebt? 

Ga je binnenkort op vakantie en heb je het coronavirus? Dan is het annuleren van je reis alleen verzekerd als je ziek bent en vanwege je ziekte niet in staat bent om te reizen. Hiervoor heb je een doktersverklaring nodig.

Heb je het coronavirus en ben je al op vakantie? Dan ontvang je een vergoeding voor de dagen dat je eerder naar huis gaat of in het ziekenhuis lag. Je hebt een doktersverklaring nodig waaruit blijkt dat je vanwege ernstige medische problemen eerder naar huis bent gegaan.

Mag je je reis annuleren omdat een familielid het coronavirus heeft?

Heeft een naast familielid (in de 1e of 2e graad) het corinavirus en is hij daardoor ernstig ziek? En ga je binnenkort op vakantie of ben je al weg? Met de annuleringsverzekering ben je verzekerd en mag je je reis annuleren of afbreken. Je krijgt de reissom of een deel daarvan terug.

En als je medereiziger het heeft?

Ga je binnenkort op vakantie? En heeft je medereiziger het coronavirus waardoor hij niet op vakantie kan of eerder naar huis gaat? Als hij een eigen annuleringsverzekering heeft die dat verzekert, dan mag jij je reis ook annuleren of afbreken. Met de FBTO Annuleringsverzekering ben je hiervoor verzekerd. Je krijgt de reissom of een deel daarvan vergoed.

Ik ga in mei of later op vakantie, kan ik mijn (zomer)vakantie annuleren?

Hou er rekening mee dat je geen vergoeding krijgt vanuit de module Annuleringsverzekering bij je FBTO Reisverzekering als je niet meer op vakantie wil, omdat je bang bent het coronavirus op te lopen.

Ik ben op reis in het buitenland en wil terug naar Nederland, hoe regel ik dat?

Lukt het niet om zelf je terugreis te regelen? Meld je dan via bijzonderebijstandbuitenland.nl. De alarmcentrales coördineren en organiseren vervolgens het noodzakelijke vervoer naar Nederland. Let op: kunt je wel terug, maar kies je ervoor om toch te blijven op je bestemming? Dan ben je niet verzekerd onder de reisverzekering.

Het land waar ik naartoe reis geeft een inreisverbod af, en nu?

Ga je binnenkort op vakantie naar een land waarvoor een inreisverbod geldt? Dan is het annuleren van je reis niet verzekerd op de FBTO Annuleringsverzekering.

Krijg je onverwacht geen visum voor het land waar je naartoe wilt? Of wordt je visum ingetrokken en kun je daar niks aan doen? Neem dan eerst contact op met je reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij. Zij kunnen je een alternatief bieden. Bieden zij geen alternatief en heb je daar een bewijs van? Dan zijn de annuleringskosten verzekerd op de module Annuleringsverzekering. Dit geldt alleen als je de annuleringsverzekering al had afgesloten voordat duidelijk was dat je geen visum kreeg of dat je visum zou worden ingetrokken.

Ik heb een voucher van mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij ontvangen, maar wil mijn geld terug. Kan dat?

Heb je van je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij een voucher ontvangen, maar wil je liever je geld terug? Dan kun je het beste contact opnemen met je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Je krijgt hiervoor geen vergoeding vanuit je annuleringsverzekering. Ook niet als je achteraf moet bijbetalen voor je nieuwe reis.

Wat als je in quarantaine moet en niet op tijd kunt terugvliegen?

Wordt vermoed dat je besmet bent met het coronavirus of ben je misschien in aanraking geweest met iemand die het virus heeft? Dan moet je 2 weken in quarantaine. Het kan zijn dat je daardoor bijvoorbeeld je terugvlucht mist of langer in het hotel moet blijven. Je bent hiervoor niet verzekerd. Je kunt het beste contact opnemen met je reisorganisatie, misschien kunnen zij iets voor je betekenen.

FBTO heeft een Corona Kenniscentrum opgericht

Hierin zitten medewerkers die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Zij beantwoorden de vragen over corona en de reisverzekering. Je kunt bellen naar (058) 234 56 00, toets 8 in het keuzemenu. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. En op zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur.

Buiten die tijden behandelen we alleen corona-vragen die spoed hebben. Alle andere vragen die na openingstijden binnenkomen pakt het Kenniscentrum de volgende dag binnen de openingstijden op.

Misschien vind je dit ook interessant...