Naar inhoud

Sportievelingen. Hoe doen zij het?

Sporten is gezond. Hoe fit en gezond ben jij?
18 november 2019

Hoe sportief is Nederland?

Dat bewegen goed voor je is, hoeven we je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Maar hoe zit het eigenlijk met de sportievelingen van Nederland? Welke sporten worden het meest gedaan en voelen mensen die regelmatig sporten zich nou echt zo goed? In dit artikel lees je alles over je fit en gezond voelen.

Alles over de voordelen van sporten

  • Mensen die meer dan 10 keer per maand sporten, geven hun geluk een 7.6. (NOC*NSF)
  • Volgens de Beweegrichtlijnen moeten volwassen 2,5 uur per week wandelen, fietsen en zwemmen en 2 keer per week actief sporten. (Gezondheidsraad)
  • Sporten is niet alleen goed voor je spieren, maar ook voor je dichtheid van je botten. Minder snel een gebroken been! (quest.nl)
  • Sporten is ook goed voor je brein. Door sport gaat je hart- en vaatstelsel beter werken en stroomt er meer bloed naar je hersenen. (bewegenvoorjebrein.nl)
  • Mensen die sporten voor het middaguur, verliezen meer gewicht verliezen dan mensen die later op de dag sporten. (menshealth.com)
  • Als je 3 x per week 45 minuten fietst, leef je gemiddeld 9 jaar langer.
“Sinds ik sport, zit ik letterlijk beter in mijn lijf. En mijn conditie en houding zijn enorm verbeterd.”

Waarom is sporten zo goed voor je?

Van sporten krijg je energie. Je wordt er fit van en je hersenen maken een geluksstofje aan, waardoor je er ook blij van wordt. Gelukkig zijn er veel Nederlanders die dat ook doorhebben, want in 2018 sportte 64% van de Nederlanders minimaal één keer per week. En dat is mooi, want sport zorgt voor een betere conditie, meer spierkracht, een goede nachtrust en minder ziekenhuisbezoeken. Sporten verkleint namelijk het risico op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, obesitas en beroertes. Maar sporten is niet alleen goed voor je fysieke fitheid, ook je hersenen knappen enorm op van een rondje hardlopen. Na het sporten voel je je altijd lekkerder dan daarvoor! Wetenschappers hebben zelfs bewezen dat dementie vertraagd wordt door sport. Kortom: kom van de bank en ga bewegen.
Miloushka klopt haar handen met magnesiumpoeder af
Een hand grijpt de stang van een halter
Een hand en rond dwarrelend magnesiumpoeder, met op de achtergrond een halter
Miloushka wordt bijgestaan door een coach bij het gewichtheffen

Leuke sportweetjes

  • Sporten is leuk en gezond: Nederlanders die wekelijks sporten roken minder, eten gezonder, bewegen vaker en hebben minder overgewicht. Maar wist jij dit al over sport?
  • Al in de Griekse oudheid werd er gesport. In de zesde eeuw voor Christus werden de eerste sportscholen opgericht, om de soldaten te trainen. Nog een leuk weetje: iedereen trainde toen naakt, zodat het lichaam zo goed mogelijk uitkwam. (Wikipedia)
  • De nummer 1-manier om een sportblessure te voorkomen is een goede warming-up en cooling-down. Begin rustig met je training, sluit rustig af en vergeet niet om voor- en na je training te rekken en strekken. (sportzorg.nl)
  • Om te sporten hoef je de deur niet uit. Er zijn allerlei sportapps waarmee je thuis aan de slag kan. Ook speciaal voor kinderen, zoals de app Beweegkriebels en Beweegplezier vanaf 4. (Huis voor beweging)
  • Wil je jezelf uitdagen om meer te bewegen? Een goed excuus om zo’n hippe activity tracker te kopen, een horloge waarmee je je beweging meet. Uit onderzoeken blijkt dat mensen door zo’n activity tracker meer gaan bewegen. (Alles over sport)
  • Ook voor kinderen is sporten belangrijk. Kinderen van 4 tot 18 jaar moeten 1 uur per dag bewegen (bijvoorbeeld fietsen of buitenspelen) en 3 per week sporten. (gezondheidsraad)
  • Sporten en afvallen zijn vaak met elkaar verbonden. Wil je een paar kilootjes kwijt? Vanuit je zorg basisverzekering krijg je maximaal 3 uur vergoed bij een diëtist. Vanuit de module Conditie en Fitheid krijg je tot € 150,- per jaar vergoed voor een gewichtsconsulent of diëtist.

Hoe verzeker je je als je veel sport?

Bij de FBTO Zorgverzekering kies je uit verschillende aanvullende modules. Bijvoorbeeld de aanvullende module Conditie & Fitheid. Met deze module krijg je vergoeding voor sportmassage, voedingsvoorlichting of personal training. En je kunt ook een health check laten doen. Heb je tijdens het sporten per ongeluk een blessure opgelopen? Dan ben je blij als je de aanvullende module Spieren & Gewrichten aan hebt staan. Hiermee worden je bezoekjes aan de fysiotherapeut tot het gekozen bedrag vergoed. Nieuwsgierig naar je premie?

Misschien vind je dit ook interessant...