Naar inhoud

Zomertijd & slecht slapen: zo zit dat

De klok gaat een uur vooruit. Veel mensen hebben daar last van. Maar wat is nou echt het effect op je lichaam?
27 maart 2020

Zomertijd. Het is weer zover. Ieder jaar op de laatste zondag van maart gaat de klok een uur vooruit. Waardoor je vanochtend toen om 7.00 uur je wekker ging, misschien het idee had dat het nog middenin de nacht was. Vervelend! Waarom heb je last van slecht slapen bij zomertijd? We leggen het uit. En geven je tips. Misschien kan je zorgverzekering zelfs helpen.

Je biologische klok

De problemen die dat ene uurtje opleveren, vinden allemaal hun oorsprong bij onze biologische klok. Dat zit zo: onze biologische klok loopt in een ritme dat iets langer is dan 24 uur. Bij de overgang van winter- naar zomertijd duurt een dag 23 uur. Dat is dus nog een uurtje korter. Hierdoor raakt je biologische klok in de war.

Slaapritme in de war

Je biologische klok heeft invloed op je slaapritme. Is je biologische klok dus in de war, dan kan het goed zijn dat je slaapritme ook in de war raakt. 

Slecht slapen tips

Hartstikke leuk van die biologische klok, maar jij hebt je slaap hard nodig. Hoe zorg je ervoor dat je zo min mogelijk last hebt van slecht slapen door zomertijd? Nou, zo bijvoorbeeld:

  • Houd je aan een vast ritme. Zet iedere dag de wekker op dezelfde tijd en ga elke dag op dezelfde tijd naar bed. Doe dus geen dutje overdag, want dan raakt je biologische klok alleen nog maar meer in de war.
  • Stop met snoozen. Ook daar wordt je biologische klok niet vrolijk van.
  • Vermijd blauw licht ’s avonds. Zet de tv uit en leg je telefoon weg. Deze apparaten stralen een bepaald licht uit dat jouw biologische klok doet denken dat het dag is, in plaats van avond. Zo houd je jezelf dus wakker.
  • Ga naar buiten. Vooral als de zon schijnt. Zo maakt je lichaam meer van het hormoon melatonine aan zodra het tijd is om te gaan slapen. Hierdoor word je slaperig.
  • Sport of beweeg wat meer. Lichamelijke beweging is sowieso goed voor je lijf. Maar zeker als je beter wilt slapen. Je lichaam komt aan het eind van de dag dan beter tot rust.

2 dagen ellende

Nou, flink vervelend dus, die zomertijd. Gelukkig doet het niet te lang. Als het goed is, is je lichaam na een dag of 2 gewend aan de nieuwe tijd. Dat valt best mee, toch?

Beter slapen

Houdt het slecht slapen bij jou nou een stuk langer aan dan 2 dagen of zelfs 2 maanden? Dan kan het verstandig zijn om een slaapcursus te doen. Een slaapconsulent helpt je dan met praktische opdrachten en adviezen om beter te slapen. Bij FBTO wordt dit vergoed vanuit de module Conditie & Fitheid.

Wil je liever een oplossing die wat laagdrempeliger is? Kies dan voor direct online hulp bij slaapproblemen. Ook dat kan. Daar heb je de module Beter in je vel  voor nodig.

Misschien vind je dit ook interessant...