Naar inhoud

Mentaal gezond blijven

Mentaal gezond blijven doe je zo!
18 november 2019

Wat kun je doen om mentaal gezond te blijven?

Hoe gezond ben jij? Naast je lichamelijke gezondheid is je geestelijke gezondheid, of ‘mental health’, erg belangrijk. Soms zit je niet lekker in je vel. Om te voorkomen dat dit om kan slaan naar bijvoorbeeld een depressie kun je preventief actie ondernemen, zoals een mindfulnesstraining. Wat kun je nog meer doen om mentaal gezond te blijven? In dit artikel vertellen we je alles over mental health.

Alles over mentale gezondheid

  • Tweederde van de Nederlanders van 12 jaar of ouder is in 2018 online op zoek geweest naar informatie over gezondheid en leefstijl. (CBS)
  • Neem 5 minuten per dag om te mediteren en stil te staan bij het moment. Het kalmeert je brein en zorgt voor focus. (Harvard)
  • Uit een Zweeds onderzoek is gebleken dat je minder stresshormonen in je bloed hebt als je 15 tot 30 minuten met een huisdier knuffelt. (The Possible Role of Oxytocin)
  • FBTO heeft maar liefst 11 aanvullende modules die je het hele jaar door aan kunt zetten! 2 daarvan zijn speciaal gericht op lichamelijke en geestelijke gezondheid.
  • Minimaal een halfuur bewegen per dag verbetert de lichamelijke conditie, geeft energie en bevordert je mentale gezondheid. (Sportzorg)
“Mindfullness is een soort stressreductie. Er is niks zweverigs aan, het werkt gewoon.”

Praktische informatie over mental health

Als het om gezondheid gaat, denken de meeste mensen al snel aan hun lijf, hun conditie en hun fysieke gezondheid. Maar je mentale gezondheid is net zo belangrijk. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met het makkelijk omgaan met gedachten, emoties en situaties. Om je mentale gezondheid te controleren en echte klachten te voorkomen is het goed om met iemand te praten. Dat kan met bijvoorbeeld een praktijkondersteuner, maar ook door middel van e-health. Hiermee kun je om online gecoacht worden op het moment dat het jou goed uitkomt. FBTO biedt bijvoorbeeld een online zelfhulpcursus aan, ontwikkeld door professionals op het gebied van mentale zorg.

Er staan grijze opgerolde yogamatten tegen een kast met gele zitkussens
Certificaat van Rienke

Leuke health-feitjes en tips

Omdat jouw mentale gezondheid belangrijk is, en voorkomen beter is dan genezen, delen wij hieronder nog wat mental health-feitjes en tips. Wist je bijvoorbeeld dat:

  • Legpuzzels goed zijn voor je mentale gezondheid? Het is ontspannend en je maakt het geluksstofje dopamine aan. Dit stofje speelt een belangrijke rol bij het beloningssysteem van je hersenen. (flinndal.nl)
  • ‘Moodfood’ een begrip is? Wat je eet bepaalt ook hoe je je voelt. Dus eet gezond voor je mentale gezondheid! (Goedele Leyssen)
  • Je vakantiementaliteit meenemen naar je dagelijkse leven zorgt voor meer dagelijkse rust? Op vakantie ben je ook niet de hele tijd bereikbaar, dus zet je telefoon af en toe op stil en lees een boek. (nsmbl.nl)
  • Je online hulp kunt zoeken en je mentale gezondheid kan verbeteren met e-healthprogramma’s?
  • Blijven praten belangrijk is? Contact met mensen om je heen heeft vaak een positief effect op je gevoelens. Door dagelijks minimaal één betekenisvol sociaal-contactmoment te hebben kun je jouw gevoelens kwijt. (Mentaalbeter)
  • Een positiviteitsboekje met foto’s, quotes en andere zaken waar je vrolijk van wordt, helpt op momenten waarop je het even niet zo zonnig inziet? Aan de slag met lijm en papier! (Mentaalbeter)

Hoe verzeker jij je mentale gezondheid?

Met de FBTO Zorgverzekering kies je naast de basisverzekering ook voor modules zoals bijvoorbeeld Conditie & Fitheid en Beter in je vel. Binnen de module Beter in je vel kun je gebruik maken van online zelfhulpcursussen. Hierbij kun je kiezen uit 5 thema’s: Jong & depri, Slaapproblemen, Rouwverwerking, Relatieproblemen en Piekeren. Nieuwsgierig naar de premie?

Misschien vind je dit ook interessant...