Een omzetplafond is het maximale bedrag dat we ieder jaar betalen aan gecontracteerde zorgverleners. Dit betekent dat we ieder jaar met meer dan 60.000 zorgverleners afspraken maken over de kwaliteit van zorg, de hoeveelheid zorg die de zorgverlener levert en de prijs die wij voor de zorg betalen. Door het maken van deze prijsafspraken zorgen wij ervoor dat de zorg voor iedereen betaalbaar en toegankelijk blijft. Zo weet je zeker dat je goede zorg krijgt als je het nodig hebt.
Wanneer je een FBTO Zorgverzekering Basis Vrij hebt (de combinatiepolis), dan geldt het omzetplafond alleen voor jou als je zorg krijgt via GGZ of wijkverpleging. Heb je een FBTO Zorgverzekering Basis of Basis Plus (naturapolissen), dan heb je vaker te maken met het omzetplafond.
We hebben omzetplafonds afgesproken met:
In de FBTO Zorgzoeker zie je welke zorgverleners een omzetplafond hebben. Dat zie je als je met je muis over het vinkje bij de contractering beweegt.
Dan gaan we altijd eerst met de zorgverlener in gesprek. We zoeken samen naar een oplossing. Soms maken we extra omzetafspraken met de zorgverlener. Bijvoorbeeld als er in de regio te weinig andere zorgverleners zijn om de zorg te geven. Zijn er genoeg andere zorgverleners in de regio, dan is een extra omzetafspraak niet nodig.
In de meeste gevallen verandert er voor jou helemaal niets. Je kunt in deze situaties gewoon terecht bij de zorgverlener:
Als een zorgverlener het omzetplafond heeft bereikt, dan is het mogelijk dat hij niet kan helpen wanneer je nieuwe behandeling nodig hebt. De zorgverlener vermeldt dat dan op zijn website. Voor nieuwe behandelingen kun je dan wel bij een andere zorgverlener in de regio terecht.
Het team van FBTO Zorgbemiddeling helpt je graag bij het vinden van een andere zorgverlener in de buurt. Je kunt ook contact opnemen met de zorgverlener.
Heb je met spoed zorg nodig? Dan kun je altijd bij het ziekenhuis terecht. En lopende behandelingen moet het ziekenhuis afmaken. Ook als het omzetplafond bereikt is dus.