Naar inhoud

Alles over mentale gezondheid

Mentale gezondheid is net zo belangrijk als een fit lichaam. Het leven zit vol onverwachte wendingen. Hoe ga je hiermee om?
19 november 2019

Hoe blijf je mentaal gezond?

Als het om gezondheid gaat, denken de meeste mensen al snel aan hun lijf en conditie. Maar je mentale gezondheid, hoe je je voelt, is net zo belangrijk. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met het makkelijk omgaan met gedachten, emoties en situaties. Soms zit je niet lekker in je vel. Om te voorkomen dat dit over kan gaan in bijvoorbeeld een depressie, kun je al vroeg actie ondernemen.

Om je mentale gezondheid te controleren en echte klachten te voorkomen is het goed om met iemand te praten. Dat kan met bijvoorbeeld een praktijkondersteuner bij je huisarts, maar ook door middel van e-health. Hiermee kun je online gecoacht worden op het moment dat het jou goed uitkomt. Veel mensen doen aan mindfulness. Door je helemaal te richten op het nu, kom je tot rust.

“Elke dag even stilstaan kalmeert je brein en zorgt voor focus.”
grijze opgerolde yogamatten tegen een kast met gele zitkussens
Certificaat van Rienke

Hoe verzeker jij je mentale gezondheid?

Zorgverzekering afsluiten

Bij FBTO kies je zelf je zorgverzekering met de aanvullende modules die jij nodig hebt. Zo houd je grip op je zorgkosten. Lees meer over onze Zorgverzekering

Aanvullende modules

Bij FBTO kun je naast je basisverzekering aanvullende modules kiezen. Ook modules die gericht zijn op mentale gezondheid. Lees meer over aanvullende modules

Module Zorg & Herstel

Met de module Zorg & Herstel verzeker je je aanvullend voor bijvoorbeeld een training mindfulness. Je leert beter omgaan met stress. Lees meer over Zorg & Herstel

Zorgzoeker

Met de FBTO Zorgverzekering kun je in elk Nederlands ziekenhuis terecht. Met de Zorgzoeker vind je andere zorgverleners waarmee we samenwerken. Ontdek de FBTO Zorgzoeker

Stel zelf je zorgverzekering samen

Met de FBTO Zorgverzekering kies je naast de basisverzekering ook voor modules. Met de module Beter in je vel kun je gebruik maken van online zelfhulpcursussen. Benieuwd naar de premie?
Bereken je premie
Rienke zit lachend in kleermakershouding op tafel

Je mentale gezondheid verbeteren? 5 tips

  • Een positiviteitsboekje met foto’s, quotes en andere zaken waar je vrolijk van wordt, helpt op momenten waarop je het even niet zo zonnig inziet. Net als elke dag even stilstaan bij de dingen waarvoor je dankbaar bent.
  • Het is bewezen dat legpuzzels goed zijn voor je mentale gezondheid. Puzzelen is ontspannend en je maakt het geluksstofje dopamine aan.
  • Wat je eet bepaalt ook hoe je je voelt. Dus eet gezond voor je mentale gezondheid! Google eens op ‘moodfood’ en er gaat een wereld voor je open.
  • Minimaal een halfuur bewegen per dag verbetert de lichamelijke conditie, geeft energie en bevordert je mentale gezondheid.
  • Een grote stoorzender voor een ontspannen avond? Je telefoon. Leg ‘m dus af en toe even ver weg.

Meer inspirerende klantverhalen

Meer relevante verhalen