Naar inhoud

Autoverkoper Eelco spreekt met passie

Autoverkoper Eelco doet meer dan alleen auto's verkopen. Van een kop koffie en een proefrit tot een goede after sales.
9 mei 2019

Hoe ziet een dag van een autoverkoper eruit? We vroegen het aan Eelco, die al jaren bij een autobedrijf werkt. “Ik ken alle kneepjes van het vak. Iemand die een auto zoekt heeft eigenlijk maar 3 dingen nodig: een goede kop koffie, de auto die hij zoekt en daarna een goede autoverzekering.”

Een goede autoverkoper begint met een kopje koffie

Dat breekt het ijs en zorgt voor een goede stemming. “Ik ben geïnteresseerd in elke vraag of zorg die potentiële kopers hebben. Of die nou gaat over m’n werk, een vakantie, het nieuws of wat dan ook. Het is belangrijk om mensen ook tijdens een ‘gewoon’ gesprek vertrouwen te geven. Een auto koop je tenslotte alleen van een betrouwbaar iemand.”

Natuurlijk komt ook de verkoop aan bod

Eelco vertelt: "Klanten komen vaak heel gericht shoppen. Ze hebben van tevoren op internet precies uitgezocht wat ze wel en vooral ook niet willen. Hier in de showroom wijzen ze de auto aan en geven ze ons het lijstje met wensen. Aan de autoverkoper de schone taak om een auto met alles erop en eraan te regelen. Het liefst voor een bodemprijs. Die uitdaging accepteer ik graag."

Maar eerst is het tijd voor een proefritje

“Ik laat klanten altijd eerst een proefritje maken. Want ik kan wel zeggen dat alles werkt en dat-ie fijn rijdt, maar dat kun je toch het beste zelf ondervinden. Als ze willen, kan ik zelfs met ze meegaan. Sommige mensen vinden het fijn om tijdens zo’n ritje meer over de techniek van de auto te horen. Met alle plezier! Een proefritje is niet alleen handig voor auto’s uit de showroom. Ook bij tweedehandsjes adviseer ik het altijd. Net als een aankoopkeuring. Je wilt toch weten wat je koopt?”

Klanten gaan met een fijn gevoel én een nieuwe auto naar huis

Is de deal rond? Dan is autoverkoper Eelco nog niet klaar. Hij vertelt dat hij de 'after sales' in de showroom erg belangrijk vindt: "Een vak apart. De klanten moeten met een fijn gevoel naar huis gaan." ‘After sales’ betekent ook dat klanten de auto in onderhoud bij de dealer houden. Zo blijft de dealer het 1e aanspreekpunt voor de klant bij al zijn vragen. “Hij blij, ik blij.” Kies je toch liever zelf bij welke garage je onderhoud of reparaties laat uitvoeren? Dan kun je je autoverzekering vaak aanvullen met je keuze voor een eigen herstelbedrijf. Ontdek de voordelen van zelf je garage kiezen.

Misschien vind je dit ook interessant...