Naar inhoud

Lange wachttijden zittend ziekenvervoer

Recht op zittend ziekenvervoer? Op dit moment moet je soms langer wachten op een taxi bij ZCN.
8 januari 2020

Vanaf 1 januari 2020 regelt de Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN) voor FBTO de taxi naar het ziekenhuis. Het overzetten van alle gegevens naar ZCN, volgens de richtlijnen van de privacywetgeving, heeft langer geduurd dan verwacht. Daardoor moet je soms langer wachten op een taxi. Lees hier wat je kunt doen zodat je zo snel mogelijk geholpen wordt.

Bel alleen bij spoed of ’s middags

Veel verzekerden bellen met ZCN. Hierdoor moet je met name ’s ochtends lang wachten aan de telefoon. Bel daarom alleen met ZCN bij spoed. Is er geen spoed? Bel dan pas ’s middags. Het telefoonnummer van ZCN is: (088) 579 88 88.

Regel je terugrit bij de chauffeur

Je kunt je terugrit meteen regelen bij de chauffeur die je heeft weggebracht.

Regel zelf je rit

Lukt het door de lange wachttijd niet om een taxi te reserveren via ZCN? En moet je daardoor een taxi bij een niet-gecontracteerde vervoerder of eigen vervoer regelen? Dan krijg je hiervoor de vergoeding waar je recht op hebt. Alle kosten voor de rit vergoeden we vanuit de basisverzekering. Je betaalt dan eigen risico en de wettelijke eigen bijdrage van € 105,- per kalenderjaar.

Je kunt je bon per e-mail sturen naar: klop.applicatie@achmea.nl. Dit hebben we van je nodig:

Niet-gecontracteerd taxivervoer

  • Relatienummer
  • Taxibon
  • Datum van de rit
  • Postcode zorgverlener

Eigen vervoer

  • Relatienummer
  • Datum van de rit
  • Postcode en huisnummer van verzekerde
  • Postcode en huisnummer van degene die je gebracht heeft

Reserveer je rit via de website van ZCN

Je kunt makkelijk zelf je rit reserveren en beheren via de website. Log in op mijn.vervoerzcn.nl. Meer over het boeken van ritten lees je op de website van ZCN.

Reserveer ritten via de ZCN-app

Je kunt je ritten ook reserveren via je telefoon of tablet met de ZCN-app voor Android en iOs.

Stel je vraag via e-mail

Heb je vragen voor ZCN? Dan kun je ze een e-mail sturen op: kcc-achmea@zcnvervoer.nl. Je krijgt zo snel mogelijk reactie van ZCN.

Vragen aan de Vervoerslijn?

Heb je andere vragen? Bijvoorbeeld over de machtiging die je nodig hebt voor zittend ziekenvervoer, of een taxi naar het ziekenhuis bestellen? Bel dan de Vervoerslijn van FBTO op (071) 365 41 54. Zij zijn er van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur. En op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur.