Naar inhoud

De Vergelijker: mentaal vs fysiek gezond

Powerlifter Miloushka is fysiek fit. Het houdt haar dagelijks bezig. Mindfulness coach Rienke is vooral bezig met haar mentale gezondheid.
21 november 2019

Een fit lichaam en lekker in je vel

Miloushka (52) is als powerlifter superfit. Naast haar baan als bedrijfsfysiotherapeut, traint ze inmiddels al 2 jaar 2 tot 4 keer per week bij de sportschool. Ze lift met zulke zware gewichten, dat de jongens in de sportschool haar aansporen mee te doen aan een powerliftwedstrijd. Die uitdaging wil ze wel aangaan.

Miloushka: “Ik doe mijn backsquats, deadlifts en bankdrukken, de 3 basisoefeningen van powerliften. Ik train alleen, maar wel onder begeleiding van een trainer. Die begeleiding heb ik echt nodig. Samen met mijn coach heb ik een trainingsplan gemaakt voor mijn 1e wedstrijd. Want ja, als ik dan toch aan een wedstrijd meedoe, wil ik wél winnen.”

“Sinds ik sport, zit ik letterlijk beter in mijn lijf.”
Miloushka klopt haar handen met magnesiumpoeder af
Rienke in haar mindfulness trainingsruimte

Rienke geeft training in mindfulness

In haar drukke leven als werkende moeder had Rienke veel stress. Ze ontdekte dat mindfulness en meditatie haar veel rust brachten. Zoveel zelfs, dat ze besloot het roer om te gooien. Ze zegt haar baan op en start met een cursus tot mindfulnesstrainer. Sinds kort geeft Rienke trainingen in mindfulness. Ze begeleidt ouders met stress om bijzondere kinderen: “Het is fantastisch om andere ouders te helpen met de stress die ik zelf ooit ook had.” Een van de voordelen van mindfulness is dat mensen leren om die stress te herkennen. Ook leer je hoe je er beter mee om kan gaan. Voor veel mensen werkt mindfulness echt goed: ze ervaren meer rust en hebben meer grip op hun leven.

Welke zorgverzekering past bij jou?

Zorgverzekering afsluiten

Bij FBTO kies je zelf je zorgverzekering met de aanvullende modules die jij nodig hebt. Zo houd je grip op je zorgkosten. Lees meer over onze Zorgverzekering

Module Conditie & Fitheid

Met deze module krijg je vergoeding voor sportmassage, voedingsvoorlichting of personal training. Je kan ook een health check laten doen. Meer over de module Conditie & Fitheid

Module Spieren & Gewrichten

Fanatieke sporter? En ga je liever (nog) niet naar de fysiopraktijk? Met deze module vergoeden we nu ook ‘fysiotherapie op afstand’. Meer over module Spieren & Gewrichten

Module Beter in je vel

Met de module Beter in je vel kun je gebruik maken van online zelfhulpcursussen. Er zijn 5 thema’s, waaronder Slaapproblemen en Piekeren. Meer over de module Beter in je vel

Stel zelf je zorgverzekering samen

Bij FBTO kies je zelf je zorgverzekering met de aanvullende modules die jij nodig hebt. En houd je grip op je zorgkosten. Nieuwsgierig naar de premie?
Bereken je premie
Miloushka tilt met ingespannen frons een halter op met aan elke kant 3 grote gewichten

Ook fit of mentaal sterker worden? 3 tips

  • Wat je eet heeft niet alleen invloed op je fysieke fitheid. Eten kan bepalend zijn voor hoe je je voelt. Google maar eens op ‘moodfood’ en er gaat een wereld voor je open.
  • Ook met minimaal een halfuur bewegen per dag sla je twee vliegen in 1 klap. Het verbetert je conditie, geeft energie en is goed voor je mentale gezondheid. Van een lange wandeling knapt je altijd op.
  • Wissel koude en warme douches af. Een warme douche heeft allerlei voordelen, maar een koude douche ook. Warm douchen ontspant de spieren, vermindert spanning in het lichaam en is goed voor je luchtwegen. Van koud douchen kikker je op. Het maakt je alerter en stimuleert het immuunsysteem.

Meer inspirerende klantverhalen

Meer relevante verhalen