Naar inhoud

Nieuwe verkeersborden zijn slimmer

Hoe hard mag je hier? Nieuwe verkeersborden worden steeds slimmer. Lees het verhaal van Sijbren uit Friesland.
13 juni 2019

‘Ok, ik mag hier 80, maar niet inhalen. Ik heb voorrang bij dit kruispunt, behalve op fietsers. Ik mag hier niet linksaf slaan, alleen na 18.00 uur.’ Kun je het nog volgen? Nederland staat vol met verkeersborden. Zo vol, dat je soms door de borden het verkeer niet meer ziet. Je hebt weliswaar een goede autoverzekering voor als het misgaat, maar je voorkomt graag verwarring. Slimme nieuwe verkeersborden kunnen helpen.

Friesland heeft de primeur

Een slim digitaal verkeersbord waardoor je niet meer hoeft af te remmen als er geen ander (kruisend) verkeer is. Dat bedacht Sijbren van der Velde. Het nieuwe verkeersbord staat langs de N359, bij het kruispunt tussen de dorpen Leons en Húns. De N359 is de provinciale weg tussen Leeuwarden en Bolsward, een 100-kilometerweg.

‘Dat kan anders’ vond Sijbren van der Velde

Hij rijdt regelmatig over de N359. "Bij het bewuste kruispunt moest je altijd afremmen van 100 kilometer naar 70 kilometer per uur. Meestal was er op de kruisende weg geen verkeer te bekennen. Zo’n verkeersbord krijgt daardoor steeds minder waarde. Dat kan anders, bedacht ik me."

Het nieuwe verkeersbord past zich automatisch aan

Sijbren legt uit hoe het werkt. “Komt er geen verkeer van 1 van de zijwegen? Dan staat het bord op zwart. Dat betekent doorrijden met 100 kilometer per uur. Komt er wél verkeer aan van 1 van de zijwegen? Dan geven de borden dit duidelijk aan: afremmen naar 70 kilometer per uur.”

Hoeveel verkeersborden zijn er eigenlijk?

Even een paar cijfers. Er zijn in Nederland 115 officiële verkeersborden. We hebben 120.000 kilometer weg. Hiervan is 2.300 kilometer snelweg en 7.000 kilometer provinciale weg. Dat laat nog 105.000 kilometer overige weg over. Daarnaast staan er ook nog heel wat onofficiële borden langs de wegen. Gemiddeld staan er zo’n 15 borden per kilometer. Tel je alle verkeersborden op? Dan kom je al gauw op meer dan een miljoen.

Van slimme borden naar mínder borden

Verkeersborden zijn bedoeld om het verkeer veiliger te maken. Maar zie je te veel borden? Dan kan dit verwarren. En dat komt de veiligheid juist weer niet ten goede. De toekomst richt zich dan ook niet alleen op slimme nieuwe verkeersborden, maar ook op slimme auto’s. Zijn bijvoorbeeld snelheidsborden nog nodig als een scherm in de auto aangeeft dat je niet harder mag? Of als je auto automatisch zachter of harder gaat rijden?

We houden graag nog even een bord voor onze kop

Tja, het duurt nog even voordat alle auto’s dit kunnen. Tot die tijd blijven alle verkeersborden noodzakelijk. En slimme nieuwe verkeersborden en slimme auto’s zijn natuurlijk leuk, maar een slimme autoverzekering is ook handig. Je kunt je autoverzekering steeds aanpassen aan je persoonlijke situatie. Zodat je op elk moment precies verzekerd bent zoals je dat wilt. Lees meer over de keuzes waarmee je je auto flexibel verzekert.

Misschien vind je dit ook interessant...