Naar inhoud

Susan zwemt altijd buiten. Ook 's winters!

Weer of geen weer: Susan vind je elke dag ergens in het water.
18 november 2019

Zwemmen tegen pijn

Susan zwom altijd al graag, maar na een kop-staartbotsing in 2016, is het voor haar een must geworden. Door het ongeluk heeft ze altijd pijn in haar nek en schouder. Het koude water verdooft de pijn. Hoe kouder, hoe beter, is Susans motto. Als er ijs ligt, slaat ze een wak en gaat erin zitten. Susan: “De kou van het water verzacht de pijn, maar het zorgt er ook voor dat je met andere dingen bezig bent, zoals je ademhaling. Je bent even helemaal uit je hoofd en ín je lichaam.”

Zwem mee met Susan

Susan vertelt waarom ze zo graag in het water ligt:

Vanaf haar kindertijd een fanatieke zwemmer

Susan is al vanaf haar kindertijd een fanatieke zwemmer. Door het werk van haar vader moest het gezin regelmatig verhuizen en dat zorgde ervoor dat ze als kind in verschillende landen en werelddelen woonde. Zwemmen, van wedstrijdzwemmen tot kunstzwemmen, kon gelukkig overal en dat zorgde ervoor dat Susan zich overal toch thuis kon voelen.

Van maart tot oktober zwom Susan buiten. ’s Winters niet, omdat ze bang was om ziek te worden of in de problemen te komen door bijvoorbeeld onderkoeling. “Een vriendin haalde me in de winter van 2015 over om het ook eens in de winter te proberen. Toen was ik verkocht. Het koude water werd mijn beste vriend. Ook toen in november 2016 een ongeluk kreeg bleef ik gewoon doorzwemmen.” Sindsdien ligt Susan 365 dagen per jaar in het water. Soms zelfs 2 keer per dag. In een badpak, en niet in een wetsuit, zoals veel andere openwaterzwemmers wel doen. Susan: “In een wetsuit voel ik me niet vrij genoeg: een badpak zorgt ervoor dat ik alles kan doen wat ik wil in het water.”
Susan drijft op haar rug in een door bos omzoomd meertje
Susan loopt met grote groene rugzak richting bomen en een meertje

Waarom is buiten zwemmen zo goed voor je?

Het hele jaar door zwemmen in buitenwater heeft zowel fysieke als mentale voordelen. Susan legt uit waarom openwaterzwemmen zo goed voor je is:

“19% van Nederland bestaat uit water: je kunt dus altijd wel ergens in de buurt zwemmen.”  

De mooiste zwemplekjes van Nederland

De foto’s op deze pagina zijn gemaakt bij het Blauwe Meer in Hoogersmilde, een van de favoriete buiten-zwemplekken van Susan. De volgende drie locaties zijn ook de moeite waard:

Rhederlaag

Rhederlaag, vlakbij Giesbeek, vind je Rhederlaag. In de zomermaanden is het hier hartstikke druk met strandgangers, maar de rest van het jaar geniet je hier in alle rust van helder water, groene natuur en rustgevende stilte.

Paterswoldsemeer

Het Paterswoldsemeer ligt vlakbij de stad Groningen en is al eeuwenoud. Het is in de 16e eeuw ontstaan door afgraving van het veen. Rondom het grote meer is het prachtig groen, er zitten veel vogels en na het zwemmen kun je opwarmen bij een van de gezellige restaurants.

Het Veerse Meer

Het Veerse Meer in Zeeland was ooit een zeearm, maar door de Deltawerken is het nu een prachtig meer geworden. Het water is brak: dat betekent dat het een mix van zoet en zout water is. Een bijzondere ervaring om in te zwemmen, volgens Susan.

Anderen inspireren met FrisseDuik

Susan is zo dol op zwemmen in open water, dat ze anderen die ervaring ook wil geven. Daarom is ze gestart met het platform FrisseDuik. Susan: “Ik help mensen met mijn enthousiasme en ervaring om ook een frisse duik te nemen. Weer of geen weer.” Ze geeft zwemwerkshops om mensen kennis te laten maken met koudwaterzwemmen en maakt video’s waarin ze met bekenden en onbekenden gaat zwemmen op de mooiste plekjes van Nederland. Van de Noordzee tot stille meertjes in Gelderland.

Susan: “De positieve effecten van buitenzwemmen gelden voor iedereen: je wordt er gezonder van, gelukkiger en wordt nog meer één met je lichaam. Perfect voor mensen met lichamelijke of psychische klachten, maar ook als je gewoon heel erg van zwemmen houdt. Maar ik kan me voorstellen dat het lastig is om te beginnen. Daarom help ik anderen graag bij het nemen van de eerste stappen.”

Susan zit gehurkt aan de waterkant met haar handen in het water
Susan zwemt in open water, haar hoofd met zwembril en badmuts steekt boven water uit

Tips van Susan

Wil jij net als Susan ook de sprong in het diepe nemen? Met onderstaande tips kun je meteen aan de slag:

  • Ga gewoon! Ik merkte dat ik allerlei ‘smoesjes’ aan het verzinnen was om niet te gaan: het is koud, het is gevaarlijk, ga zo maar door. Maar er is maar één manier om erachter te komen of openwaterzwemmen iets voor je iets: door het gewoon te doen.
  • Maar ga nooit alleen. Neem een ervaren buitenzwemmer mee die je kan helpen en in de gaten kan houden. Zijn of haar ervaring kan je helpen om rustig te blijven en op je lichaam te vertrouwen.
  • Bereid je goed voor. Iedereen kent het effect van plotseling koud water op je ademhaling: je gaat naar adem snakken. Doe daarom vooraf ademhalingsoefeningen om je ademhaling onder controle te krijgen. Verder heb je nodig: een handdoek, warme kleding, een thermoskan lauwe thee, een badmuts om je hoofd warm te houden, oordopjes en een wetsuit of zwembroek/badpak.
  • Bouw het rustig op. Je hoeft niet meteen midden in januari in de vaart te springen: door in de zomer al te beginnen met buitenzwemmen, ben je bekend met het open water en al getraind in het zwemmen. Door na de zomer regelmatig te blijven zwemmen, bouw je de temperatuur langzaam af. En bouw ook iedere frisse duik rustig op: loop kalm het water in, zodat je lichaam aan het koude water kan wennen.
  • Zet je hoofd uit en je lichaam aan. Veel winterzwemmers zijn van mening dat kou tussen je oren zit. Met andere woorden: geef je over aan de kou, de stilte en de natuur. Voel wat het effect van het koude water op je lichaam is en geniet van het stoere gevoel als je klaar bent. Maar blijf niet stilletjes ronddobberen: om het niet te koud te krijgen moet je flink blijven zwemmen.
Susan neemt zittend in het bos slokjes uit een beker, met op de voorgrond een thermosfles

...Mindfulness

Susan is niet de enige Nederlander die fanatiek bezig is met haar fysieke en mentale gezondheid. Ontmoet bijvoorbeeld Rienke, die anderen wil helpen met haar mindfulness-ervaring.
Lees het verhaal van Rienke
Rienke zit lachend in kleermakerszit op tafel

Stel zelf je zorgverzekering samen

Voor personal training, mental coaching of een bezoekje aan de huisarts: hoe fit je ook bent, de kans is heel groot dat je gedurende het jaar een keer zorg nodig hebt. En daarom is voor iedere Nederlander een basisverzekering verplicht. Bij FBTO kies je zelf je zorgverzekering. En met de Vrije keuze zorgverlener kies je ook nog 'ns je eigen zorgverlener. Lees meer over de FBTO zorgverzekering.