Naar inhoud

De eerste powerliftwedstrijd van Miloushka

Tot twee jaar geleden had Miloushka geen conditie, maar inmiddels kan ze 175 kilo liften. Hoe maak je zo’n omslag? Je leest het hier.
18 november 2019

Pakt Miloushka de titel?

Ze traint met zulke zware gewichten, dat de jongens in de sportschool haar aanspoorden mee te doen aan een powerliftwedstrijd. Ze zijn ervan overtuigd dat ze wel een ‘titeltje kan pakken’. Miloushka Kronstadt (52) ziet de lol er wel van in. Ze gaf zich op voor een wedstrijd powerliften en traint er nu fanatiek naar toe. Best knap, voor de bedrijfsfysiotherapeut die ooit vooral werkte en zich geen tijd gunde om zelf te sporten.

Ik ben supersterk

“Ik ben supersterk en mijn spieren zijn keihard. En dat terwijl ik pas 2 jaar aan powerliften doe. Daarvoor deed ik aan bikram yoga, crossfit en liep af en toe hard. Ik ben bedrijfsfysiotherapeut en help mensen gezond te blijven op de werkvloer, maar ik had zelf geen basisconditie én ik was te zwaar. Ik maakte grapjes over mijn teveel aan kilo’s, totdat ik op een dag dacht: en nu kappen met die smoesjes!”
Miloushka staat lachend voor een halter met grote gewichtschijven
Een hand en rond dwarrelend magnesiumpoeder, met op de achtergrond een halter

Stap voor stap

Ik ben eerst weer begonnen met hardlopen. En met doelen stellen, want dat heb ik nodig om goed bezig te blijven. Stapje voor stapje naar de 5 kilometer toe. Een nichtje haalde me over om samen de Dam tot Dam Lady’s Run te lopen. Dat ging goed. En daarom gaf ik me ieder jaar op voor een hardloopwedstrijd, zoals de Marieke Loop of de Zeven Heuvelen Avondrun. Een jaar later gaven mijn nichtje en ik ons op voor Mudmasters: een hardloopwedstrijd door de modder, waarbij je ook over allerlei muren heen moet klimmen. Omdat vol te houden ging ik in de sportschool trainen en daar zag ik wat jonge mannen gewichtheffen. Ik beloofde ze: na de Mudmasters kom ik met jullie meetrainen. Daar train ik nu nog steeds mee.

“In de crossfitgym zag ik wat jonge mannen gewichtheffen. Daar train ik nu nog steeds mee.”
Een hand grijpt de stang van een halter
Miloushka wordt bijgestaan door een coach bij het gewichtheffen

Elke maand nieuwe oefeningen

Ik train 2 tot 4 keer per week bij CrossFit in Nijmegen. Ik doe mijn backsquats, deadlifts en bankdrukken, de drie basisoefeningen van powerliften. Ik train alleen, maar wel onder begeleiding van een trainer. Die begeleiding heb ik echt nodig. Hij maakt elke maand een trainingsschema met nieuwe oefeningen voor me. Zodra het kan, train ik buiten. Dan sta ik met zandzakken te zwaaien en sleep ik sleeën met gewichten op en neer.

Ik wil winnen!

Op advies van de jongens in de sportschool heb ik me opgegeven voor een wedstrijd powerliften. Samen met mijn coach heb ik een trainingsplan gemaakt. Ik train vooral mijn balans, mijn buikspieren en mijn focus. Want ja, als ik dan toch aan een wedstrijd meedoe, wil ik wél winnen. Ik wil sowieso een prijs winnen. Op zich zou het moeten kunnen: ik lift soms 175 kilo, dat halen sommige mannen niet eens. Daarom zeggen de jongens van de sportschool ook steeds dat ik best kans maak.

Puntjes op de i

Ik train zelf veel op mijn gevoel en mijn coach zet de puntjes op de i. Daar ben ik echt blij om want ondanks dat ik door mijn werk veel weet over het lichaam, is het goed dat er iemand meekijkt. Ik train hard, om sterker te worden, maar ik merk dat ik nu meer hersteltijd nodig heb. Als ik een blessure heb, probeer ik samen met mijn coach te kijken naar wat er nog wel lukt. Grappig, want dat doe ik ook voor mijn eigen medewerkers: kijken naar wat er nog wél kan.

Lekker in m'n vel

Sinds ik sport, zit ik letterlijk beter in mijn lijf. Ik ben klein van stuk en heb nog steeds Antilliaanse rondingen, maar ik ben wel strak. En mijn conditie en houding zijn enorm verbeterd. Ik loop nu stevig door, ik parkeer wat verder weg en loop zonder moeite steile trappen omhoog. En ik maak tijd om te sporten ook wanneer ik het druk heb! Dat valt op. Mensen zien soms mijn sportfoto’s op miloushka.kronstadt op Instagram, herkennen me, en geloven niet dat ik al 52 ben. Dat is toch prachtig?

“Ik train me vaak leeg, zo word ik sterker. Maar ik merk dat ik nu meer hersteltijd nodig heb.”

TIPS

Wil jij ook bewust fitter gaan leven? Dit zijn mijn tips:

  • Stop met smoesjes verzinnen. Maak een trainschema en begin gewoon!
  • Bepaal een doel om naartoe te trainen: een hardloopwedstrijd, een mud-run of een ander evenement op een vastgestelde datum.
  • Ken jezelf en regel een stok achter de deur. Informeer bij een sportschool of zij je kunnen helpen om je doel te halen. Met de aanvullende module Conditie & Fitheid bij de FBTO-zorgverzekering krijg je een deel van de kosten van een personal trainer zelfs vergoed.
  • Geen zin? Toch gaan. Je bent echt niet de enige die van de bank af moet; ook hele fitte mensen hebben soms geen zin.
  • Wees trots op de stappen die je maakt, ook al zijn ze klein.

Maak kans op een polaroidcamera!

Jouw eerste ervaring wordt nog leuker als je hem deelt. Met je vrienden én met ons. Zet de foto op Facebook en Instagram met #DeEerste, tag @FBTO en maak kans op een polaroidcamera!
Ja, ik doe mee Bekijk de actievoorwaarden
Polaroid

Welke zorgverzekering past bij jou?

Bij FBTO kies je zelf je zorgverzekering met de aanvullende modules die jij nodig hebt. Bijvoorbeeld met de module Conditie & Fitheid, waarmee je ook de kosten van een personal trainer vergoed krijgt.

Ontdek meer De eerste...

In de blogserie De Eerste vertellen FBTO-klanten over hun Eerste. Lees bijvoorbeeld het verhaal van Martijn's eerste Lada.