Naar inhoud

De eerste mindfulness training door Rienke

Rienke heeft twee zorgintensieve kinderen en gebruikt mindfulness om grip te houden op haar leven.
18 november 2019

Grip op een druk en stressvol leven

Als ervaringsdeskundige weet Rienke als geen ander hoe je weer grip krijgt op een druk en stressvol leven. Door mindfulnessoefeningen te doen en te mediteren is ze zich bewuster geworden van haar rol als ouder en de keuzes die ze maakt. Ze heeft veel meer rust én ze geeft sinds kort ook zélf trainingen in mindfulness. Mindfulness is een soort stressreductie. En daar is volgens de voormalig projectmanager in de IT niks zweverigs aan. Rienke begeleidt ouders met stress om bijzondere kinderen.

In de zomer van 2018 merkte ik dat de combinatie tussen werk en thuis niet in balans was. Ik heb zelf twee bijzondere kinderen: de jongste (14) heeft autisme en de oudste (17) is transgender. Ik zat in die periode bijna dagelijks bij een hulpverlener, een school of een dokter met één van mijn kinderen. Mijn baan in de IT voelde daardoor steeds minder belangrijk. Ik dacht soms: ‘Waar hebben we het over? Het is maar IT!

“Mindfulness is een soort stressreductie. Er is niks zweverigs aan, het werkt gewoon.”

Als zelfstandig coach aan de slag

Ik wilde er voor de kinderen zijn, maar ook voor mezelf bezig blijven én iets met mijn ervaringen doen. Omdat ik al een coachdiploma had, heb ik mijn baan in de IT opgezegd en ging ik drie ochtenden als zelfstandig coach aan de slag. De mindfulnessoefeningen die ik daarin gebruikte, sprongen er gelijk uit. Met mindfulness leer je je stress te herkennen en hoe daar mee om te gaan. Het is niks zweverigs; het werkt gewoon. Toen wist ik het: ik ga een cursus mindfulnesstrainer doen. Nu geef ik als erkend trainer Mindfulness aan groepen ouders van bijzondere kinderen.
Een stapel minfulnessboeken
Flip-over met een citaat in blauw en geel
Er staan grijze opgerolde yogamatten tegen een kast met gele zitkussens
Certificaat van Rienke

Autisme-diagnose

Ik weet wat het is om bijzondere kinderen te hebben. Mijn jongste zoon zit nu op speciaal onderwijs en dat gaat heel goed. Al was de weg er naar toe niet gemakkelijk. Als je weet dat er iets aan de hand is, maar nog niet wat, is het soms lastig om je kind te begrijpen. Ondertussen zit je kind niet goed op school en loop je thuis op je tenen. Nu weten we dat het autisme is en hoe hiermee om te gaan, maar het heeft veel frustratie, energie en tijd gekost om hier te komen.

Als meisje geboren

Mijn oudste zoon was voor zijn 12e een vrolijk prinsessenmeisje met lange blonde haren. Totdat hij ongesteld werd. Dat bracht totále verwarring. Pas na veel googelen herkende hij dat hij een transgender is en begonnen ook voor hem de gesprekken met dokters, hulpverleners en school. Helaas belandde hij ook nog in een depressie. Inmiddels is hij 17 en gaat het gelukkig weer goed. Hij is nu onder begeleiding van de VU gestart met de transformatie van meisje naar jongen.

Veel relaxter geworden

Voordat ik andere ouders ging begeleiden heb ik best over mezelf getwijfeld. Je werk mag natuurlijk niet je eigen therapie zijn. Maar het is fantastisch om andere ouders te helpen met de stress die je zelf ooit hebt ervaren. Het ongemak is nu omgezet in iets positiefs. Vlak voor de zomervakantie startte mijn eerste groepstraining mindfulness. Dat ging zo goed, ik vond het geweldig. Bij de eerste oefening was iedereen wat giechelig. Daarna maakte ik het lekker praktisch, niet zo zweverig. Mindfulness draait om opmerkzaamheid. Je leert om stressprikkels te herkennen en daar beter mee om te gaan. Ik weet hoeveel dit mijzelf heeft gebracht, ik ben veel relaxter geworden. Het voelt zo goed om nu ook anderen te kunnen helpen!

Rienke staat in haar mindfulness trainingsruimte met grijze matten en gele kussens op de grond

Tips

Wil jij ook met mindfulness beginnen? Dit zijn mijn tips:

  • Zoek niet naar stilte in je hoofd. Mindfulness gaat juist om opmerkzaamheid. Het geeft dus niets als je tijdens een sessie de buurman zijn auto hoort starten of afdwaalt naar het avondeten. Merk het op en laat het weer gaan.
  • Als je mindfulness wilt proberen, moet je het gewoon doen. En minimaal 2 weken. Pas dan merk je of het je wat oplevert. Even volhouden dus.
  • Een simpele oefening: probeer eens elke dag 5 tot 10 minuten je ademhaling te observeren. Blijf in het nu, en als je afdwaalt, weet dan dat dat erbij hoort en keer gewoon weer terug naar de adembeweging.
  • Nog een simpele oefening: drink je dagelijkse kop koffie eens met aandacht. Bekijk hoe hij gezet wordt, snuif de geur op en proef echt wat je drinkt.
  • Zelf aan de slag? Volg een cursus of doe een van de vele gratis oefeningen die je op internet kunt vinden. En check je verzekering! In de module Conditie & Fitheid van FBTO wordt mindfulnesstraining vergoed.
“Bij de eerste oefening was iedereen nog wat giechelig, daarna maakt ik het lekker praktisch.”

Maak kans op een polaroidcamera!

Jouw eerste ervaring wordt nog leuker als je hem deelt. Met je vrienden én met ons. Zet de foto op Facebook en Instagram met #DeEerste, tag @FBTO en maak kans op een polaroidcamera!
Ja, ik doe mee Bekijk de actievoorwaarden
Polaroid

Welke zorgverzekering past bij jou?

Bij FBTO kies je zelf je zorgverzekering met de aanvullende modules die jij nodig hebt. Bijvoorbeeld met de module Conditie & Fitheid, waarmee je ook de kosten van een mindfulnesstraining vergoed krijgt.

Ontdek meer De eerste...

In de blogserie De Eerste vertellen FBTO-klanten over hun Eerste. Lees bijvoorbeeld het verhaal van Martijn en z'n eerste Lada.