
Opstalverzekering regelt zo je waterschade
21 mei 2019Monique en haar gezin moesten door waterschade logeren in de woonkamer. Kijk wat de opstalverzekering voor ze regelde.
Lees het artikel overWaterschade is schade die ontstaat door regen, sneeuw of hagel. Bijvoorbeeld doordat je dak instort dankzij de druk van zware sneeuw. Of doordat de riolering een flinke regenbui niet kan verwerken en je toilet overstroomt. Je bent verzekerd voor waterschade met een inboedelverzekering of een opstalverzekering. Welke verzekering je precies nodig hebt, hangt af van wat er kapot is. Je ziet de meest voorkomende schades in de tabel hieronder.
Bij het afsluiten van je opstal- of inboedelverzekering heb je gekozen voor een eigen risico. Je kunt kiezen uit € 0,-, € 150,- of € 300,- eigen risico per schade. Heb je een Basis inboedelverzekering? Dan heb je altijd een eigen risico van € 500,-. Je kunt dan niet zelf kiezen.
Heb je waterschade door een storm? Dan valt dit onder stormschade. Je betaalt bij stormschade altijd een eigen risico van € 200,-. Ook als je hebt gekozen voor een eigen risico van € 0,- toen je je verzekering afsloot.
Je krijgt niet altijd een vergoeding bij waterschade. Zo is regen-, sneeuw- en hagelschade aan dakgoten en kozijnen bijvoorbeeld niet verzekerd. Dat geldt ook voor hagelschade aan bijvoorbeeld bomen, planten of andere dingen die in je tuin zijn aangelegd. Daarnaast zijn er een aantal situaties die ook niet verzekerd zijn, bijvoorbeeld:
Het is verstandig om altijd even de polisvoorwaarden van je woonverzekering te checken. Daarin zie je precies wat wel of niet verzekerd is.
Heb je waterschade aan je huis of aan je spullen? Wat vervelend! Dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Zo doe je dat:
Er zijn 3 manieren waarop je waterschade kunt laten repareren, namelijk:
Kun je niet meer in je huis slapen, wonen of werken? Of heb je extreme wateroverlast? Dan heeft je schade spoed. Ook dan kun je gebruik maken van de opties hierboven. Wil je FBTO een reparateur in laten schakelen? Neem dan contact op met de alarmcentrale op +31 (58) 234 56 50. Een schadeherstelbedrijf neemt binnen een half uur contact met je op. En is binnen 2 uur bij je om je te helpen. Bij een grote storm kan dit langer duren.
Kunnen je spullen niet gerepareerd worden? Dan betalen we de dagwaarde of de nieuwwaarde. De dagwaarde is het bedrag dat je spullen op het moment van de schade waard waren. De nieuwwaarde is het bedrag waarvoor je spullen nu in een winkel te koop zijn. Welke van de 2 we betalen, hangt onder meer af van hoe oud je spullen zijn en welke spullen precies beschadigd zijn.
De dagwaarde van jouw spullen wordt bepaald met een afschrijvingspercentage. Dit percentage is gebaseerd op hoe lang spullen meegaan. Een zonnebril heeft bijvoorbeeld een afschrijving van 25% per jaar. Een televisie van 10% per jaar. Dit kan ook verschillen per merk. Lees hier meer over het afschrijvingspercentage van spullen.