Welke verzekering je nodig hebt om een vergoeding te krijgen, is afhankelijk van wat er precies kapot of beschadigd is. En waar dat is gebeurd. Dat zit zo:
- Heb je schade aan je huis zelf? Bijvoorbeeld aan ramen en deuren, de inbouwkeuken of de schuur. Dan is dat verzekerd met een opstalverzekering.
- Zijn er spullen in je huis beschadigd? Denk bijvoorbeeld aan de tv of laptop, de fiets die in de schuur staat of tuinmeubelen. Dat is verzekerd met een inboedelverzekering.
- Is de schade ontstaan buiten de deur? Was je dus niet thuis, maar bijvoorbeeld onderweg? Dan is dat alleen verzekerd als je een buitenshuisverzekering hebt.
Wat te doen bij schade aan je huis of spullen
Heb je schade? Dan wil je dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost. Met onderstaande stappen is alles snel geregeld.
- Verzamel zoveel mogelijk informatie
Om een goed beeld te krijgen van de schade is het belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie verzameld. Denk bijvoorbeeld aan bonnetjes of facturen. Maar ook het merk en type. En eventueel de kosten voor reparatie, als je die al weet. Vergeet ook niet om foto’s te maken. Hoe meer informatie je hebt, hoe beter.
- Meld je schade of diefstal binnen 3 dagen bij FBTO
Je kunt de schade gemakkelijk melden via MijnFBTO. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Wanneer het jou uitkomt. Je kunt dan ook gelijk foto’s van de schade toevoegen of de bonnetjes die je hebt verzameld. Liever toch een medewerker spreken? Dat kan ook, via Whatsapp bijvoorbeeld. Je kunt hier contact opnemen met ons.
- Soms komt een schade-expert bij je langs
In sommige gevallen krijg je een schade-expert toegewezen. Dat gebeurt vooral bij grote schades aan je huis. Een kapot dak bijvoorbeeld. Hij of zij komt bij je langs om de schade te bekijken. Als het nodig is, kan ook een schade-expert ingeschakeld worden. Om te kijken hoe groot de schade precies is, hoe het is ontstaan en hoe het opgelost kan worden.
- De schade wordt hersteld
Is er schade die gerepareerd moet worden? Dan kun je dat op 3 manieren laten doen:
- Je laat FBTO een reparateur inschakelen. Wij regelen dan een bedrijf dat de schade repareert. De kosten betalen we rechtstreeks aan dat bedrijf.
- Je schakelt zelf een reparateur in. We vragen je dan om een offerte van het bedrijf dat je kiest. Zo bepalen we of de kosten vergelijkbaar zijn met de gebruikelijke kosten in de markt. Is dat zo? Dan krijg je een vergoeding voor de reparatie.
- Je voert zelf de reparatie uit. Bewaar dan de nota’s van de kosten. We betalen de kosten voor het materiaal en een vergoeding voor de kosten per gewerkt uur. Goed om te weten: als je een Basis Inboedelverzekering hebt, mag je de schade niet zelf repareren.
Wat krijg je vergoed?
Kan de schade niet gerepareerd worden? Dan moeten de kapotte spullen vervangen worden. Afhankelijk van hoe oud je spullen waren en wat er precies vervangen moet worden, betalen we de dagwaarde of de nieuwwaarde.
De nieuwwaarde is het bedrag waarvoor je spullen nieuw in de winkel te koop zijn. De dagwaarde is het bedrag dat je spullen op het moment van de schade waard zijn. Dit wordt bepaald met een afschrijvingspercentage. Dit percentage is op haar beurt weer gebaseerd op hoe lang spullen gemiddeld meegaan en in hoeverre ze hun waarde behouden. Zo heeft een Apple Macbook een lager afschrijvingspercentage dan andere laptops. Lees hier meer over het afschrijvingspercentage .
Eigen risico
Je kiest zelf voor een eigen risico bij het afsluiten van een inboedelverzekering, opstalverzekering of buitenshuisverzekering. Je kunt kiezen uit € 0,-, € 150,- of € 300,- eigen risico. Dit is het bedrag dat je per schade zelf betaalt . Heb je een Basis Inboedelverzekering? Dan kun je niet zelf het bedrag kiezen. Je hebt dan altijd een eigen risico van € 500,-.