Naar inhoud

Dankzij counseling ken ik mezelf

Bij counseling ontdek je hoe je met bepaalde problemen om kunt gaan. Eline had daar zeker baat bij.
28 april 2021

Op een gegeven moment ging bij Eline ‘het licht uit’. Ze kon alleen nog maar huilen toen ze haar vriendin aan de lijn had. Was ze overwerkt? Vond ze haar relatie niet leuk meer? Was het leven met jonge kinderen te druk? Was haar werk te saai of juist te uitdagend? Elke vraag leidde weer tot 10 nieuwe vragen. Via haar zorgverzekering met de module Zorg & Herstel  kwam ze bij een counselor terecht. Die hielp haar ‘ontwarren’ en haar gedachten op een rij zetten. Inmiddels voelt ze zich als herboren.

Counseling verloopt in 3 stappen. 

Het verschil met coaching is dat je niet allemaal opdrachten en oefeningen krijgt, omdat de coach al heeft bepaald wat het probleem is. Counseling begint met praten om beter te snappen wat er aan de hand is. Daarna kun je pas aan oplossingen gaan denken.

Stap 1: helder maken wat er speelt

In de 1e stap komt alles boven tafel. De counselor luistert naar je zonder te oordelen en zorgt dat je je vertrouwd voelt. Eline: “Eerst gooide ik alles er gewoon uit. Waar ik last had en wiens schuld dat dan allemaal was. Van mijzelf of anderen. Ik had veel dubbele gevoelens. Ik vond bijvoorbeeld dat ik niet ontevreden mocht zijn. Ik heb toch alles om me heen wat ik wil?”

“Op den duur kwam ik erachter dat ik teveel hooi op mijn vork nam. Ik wilde een goede moeder zijn, een leuke partner, een top-collega, een goede manager, een leuke vriendin voor mijn vriendinnen, attent voor de familie en zorgzaam voor mijn ouders. Ik nam niet de tijd om te ‘reflecteren’. Om te zien wat er om me heen gebeurt en na te denken wat ik daar zelf van vind. Keuzes maken werd steeds moeilijker. Op een gegeven moment kon ik niet eens meer kiezen tussen vanillevla of chocoladevla. Zo erg was het geworden!”

Stap 2: beschrijven van de toekomst

De volgende stap voor Eline was het beschrijven van haar ideale toekomst. Daar mocht best wat dromen aan te pas komen. “Het fijne is dat ik geen opdrachten hoefde te doen. Ik was toen nog gespannen en helemaal klaar met al dat moeten. Ik hoefde alleen maar te fantaseren hoe mijn ideale dag, week, maand of jaar eruitziet. En vertellen wat voor mij echt het belangrijkst is en wat dan bijzaken worden.”

“Mijn jonge kinderen wil ik meer zien opgroeien, dat is mijn nummer 1 prio. Ik kwam er achter dat dit niet te combineren is met mijn managementbaan. Officieel werk ik 32 uur, maar doordat collega’s mij nodig hebben (of dat dacht ik) werd ik ook op vrije dagen continu gebeld en gemaild. Ik was bezorgd dat mijn werkgever nooit zou accepteren als ik zeg dat ‘32 uur voortaan 32 uur is’. Nu wil ik op mijn vrije dagen niet gestoord worden, tenzij het kantoor in brand staat.”

“Wat ik heb geleerd van counseling is dat ik me teveel zorgen maakte over wat anderen vinden. Ik wil minder ambitieus zijn voor de komende 6 jaar, totdat de kinderen naar de middelbare school gaan. Ik dacht soms zelfs: ik ga een paar jaar in een koffiebarretje werken. Weg van het kantoor en alle drukte. Maar dan was ik bezorgd wat vriend en mijn vriendinnen die carrière maken daarvan vinden. Zouden ze zeggen dat ik mijn talenten weggooi?”

Stap 3: de verandering

Dit is de fase waar Eline nu in zit. Door haar ideale leven te beschrijven kwam er energie vrij. “Ik was niet meer futloos, maar wilde juist van alles gaan doen. Thuis heb ik met mijn vriend ons leefpatroon en uitgaven aangepast. Nu kunnen we van minder inkomen rondkomen en durf ik beter het gesprek aan op mijn werk. Ik ga stevige gesprekken voeren over een baan die wel uitdagend en leerzaam is, maar niet meer tijd opslokt dan we hadden afgesproken toen ik daar kwam werken.”

“Ik wil ook best een stapje terug doen naar een lichtere functie met minder verantwoordelijkheden en minder salaris. Als ik maar wel dingen blijf leren of soms een korte cursus kan doen. Ik wil me blijven ontwikkelen, want misschien wil ik in de toekomst wel nieuwe uitdagingen aangaan, als daar meer tijd voor is. Ook werk ik aan mijn eigen perfectionisme. Ik moet veel minder van mijzelf. Bij afspraakjes met vrienden of familie kies ik voor kwaliteit boven kwantiteit. Of ik ga ergens niet heen of ik ben er helemaal. Dat merken mijn vriendinnen ook, ze vinden me leuker gezelschap!”

Wat vindt de counselor?

Brigitte is counselor en herkent het verhaal. “Eline heeft stappen vooruit gemaakt in wat we in ons vakgebied ‘integratie’ noemen. Soms ben je in je leven zoveel verschillende personen. Moeder, partner, collega, vriendin. Als die verschillende versies van jezelf ver uit elkaar liggen, dan krijg je spanning.”

“Doordat Eline al die verschillende personen een beetje aanpast aan wat zij zelf belangrijk vindt, wordt ze meer ontspannen. Dat kan betekenen dat mensen in haar omgeving moeten wennen aan de ‘nieuwe Eline’. Bijvoorbeeld als ze een afspraak afzegt als ze geen zin heeft. En haar vriendinnen die carrière maken moeten niet raar opkijken als Eline dat niet najaagt. Het lijkt er op dat haar omgeving Eline begrijpt en waardeert. Dat is toch prachtig.”

“De basis voor counseling is gelegd door ene Carl Rogers. Een man die uitging van het positieve van de mens. Dat mensen zich graag ontwikkelen en ontplooien en dat je als volwassene kunt groeien. Dat je vooral naar mensen als individu moet luisteren en niet in hokjes moet indelen op basis van hun gedrag. Vroeger dachten veel mensen dat je jeugd bepaalt wat voor iemand je bent. Neem van mij aan: je bent nooit te oud om te veranderen!”

De module Zorg & Herstel van FBTO

De module Zorg & Herstel is een aanvullende module op de basis FBTO Zorgverzekering. Met Zorg & Herstel verzeker je je voor bijvoorbeeld een training mindfulness of counseling voor maximaal € 300,- per kalenderjaar. Ben je benieuwd wat het jou kost? Bereken je premie in 2 minuten.

Misschien vind je dit ook interessant...