Naar inhoud

Je hebt schade door storm

Regen is niets geks als je in Nederland woont. Een storm ook niet. Maar eens in de zoveel tijd is die storm zo hevig dat er schade ontstaat aan je huis. Erg vervelend! Je bent hiervoor verzekerd met je woonverzekering. Op deze pagina leggen we je precies uit hoe je schade kunt melden, wat je zelf betaalt en wat vergoed wordt.

Verzekering voor stormschade

Welke verzekering je nodig hebt om een vergoeding te krijgen, is afhankelijk van wat er precies kapot is. Of wat er is gestolen. Dat zit zo:

  • Heb je schade aan je huis zelf? Bijvoorbeeld dakpannen die van het dak gewaaid zijn? Of lekkage in de muur of het plafond? Dan is dat verzekerd met een opstalverzekering
  • Zijn er spullen in of om je huis beschadigd? Zoals de tuinmeubels of een barbecue? Dat is verzekerd met een inboedelverzekering.

Sommige situaties zijn niet verzekerd

Verzekeraars – en FBTO dus ook – spreken van een storm wanneer er minstens windkracht 7 gemeten wordt. Dit is een windsnelheid van minstens 14 meter per seconde. In principe krijg je schade dankzij een flinke storm vergoed. Maar er zijn uitzonderingen. Je krijgt bijvoorbeeld geen vergoeding als:

  • Je schade hebt door regen die is binnengekomen via openstaande deuren, ramen of luiken
  • Je last hebt van vocht in de muren
  • Er schade is ontstaan door slecht onderhoud of een fout in de bouw van je huis
  • De schade is veroorzaakt door een aardbeving

Wat te doen bij stormschade

Wat vervelend dat je stormschade hebt! We willen je zo goed mogelijk helpen. Door dit stappenplan te volgen, wordt de schade snel geregeld. Heeft je schade spoed? Bijvoorbeeld omdat een gedeelte van je dak eraf is? Bel dan direct de FBTO Alarmcentrale op 058 234 56 50.

  1. Verzamel zoveel mogelijk informatie
    Om een goed beeld te krijgen van de schade is het belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie verzamelt. Maak veel foto’s vanuit verschillende hoeken voordat je begint met opruimen. En denk ook aan bonnetjes of facturen van spullen die je misschien nog hebt. Of een offerte voor het herstellen van de schade.
  2. Meld stormschade binnen 3 dagen bij FBTO
    Je kunt de schade gemakkelijk melden via MijnFBTO. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Wanneer het jou uitkomt. Je kunt dan ook gelijk foto’s of documenten toevoegen. Liever toch een medewerker spreken? Dat kan ook, via Whatsapp bijvoorbeeld. Je kunt hier contact opnemen met ons. 
  3. Soms komt een schade-expert bij je langs
    In sommige gevallen krijg je een schade-expert toegewezen. Dat gebeurt vooral bij grote schades aan je huis. Een kapot dak bijvoorbeeld. Hij of zij komt bij je langs om de schade te bekijken. Om te kijken hoe groot de schade precies is, hoe het is ontstaan en hoe het opgelost kan worden.
  4. De schade wordt hersteld
    Is er schade die gerepareerd moet worden? Dan kun je dat op 3 manieren laten doen:
  • Je laat FBTO een reparateur inschakelen. Wij regelen dan een bedrijf dat de schade repareert. De kosten betalen we rechtstreeks aan dat bedrijf.
  • Je schakelt zelf een reparateur in. We vragen je dan om een offerte van het bedrijf dat je kiest. Zo bepalen we of de kosten vergelijkbaar zijn met de gebruikelijke kosten in de markt. Is dat zo? Dan krijg je een vergoeding voor de reparatie.
  • Je voert zelf de reparatie uit. Bewaar dan de nota’s van de kosten. We betalen de kosten voor het materiaal en een vergoeding voor de kosten per gewerkt uur. 

Wat krijg je vergoed?

Kan de schade niet gerepareerd worden? Dan moet dit vervangen worden. Afhankelijk van hoe oud je spullen waren en wat er precies vervangen moet worden, betalen we de dagwaarde of de nieuwwaarde.

De nieuwwaarde is het bedrag waarvoor je je spullen nu kunt kopen. De dagwaarde is het bedrag dat je spullen op het moment van de schade waard zijn. Dit wordt bepaald met een afschrijvingspercentage. Dit percentage is op haar beurt weer gebaseerd op hoe lang spullen gemiddeld meegaan en in hoeverre ze hun waarde behouden. Zo heeft een Apple Macbook een lager afschrijvingspercentage dan andere laptops. Lees hier meer over het afschrijvingspercentage.

Eigen risico bij stormschade

Heb je schade aan je huis, schuur of garage door een storm? Dan kun je dit verhalen op je opstalverzekering. Je betaalt dan wel een eigen risico. Ja, ook als je hebt gekozen voor een eigen risico van € 0,- bij je opstalverzekering. Bij stormschade geldt namelijk altijd een eigen risico van € 200,-. Goed om te weten: heb je bij de opstalverzekering gekozen voor € 300,- eigen risico? Dan is je eigen risico bij storm ook € 300,-.

Komt de schade aan je woning niet door een storm, maar bijvoorbeeld door een blikseminslag? Dan geldt het eigen risico waar je zelf voor hebt gekozen.

Veelgestelde vragen

Ja, je bent verzekerd als je waterschade hebt door een lekkage of verstopping van een water- of afvoerleiding. Je bent dan verzekerd voor:

  • schade aan apparaten, sanitair en verwarmingsinstallaties die zijn aangesloten op deze leidingen
  • de kosten om de lekkage op te sporen. Daaronder valt ook eventueel breek- en herstelwerk in je woning.

Heb je schade door vorst? Dan ben je ook verzekerd voor reparatie aan leidingen, installaties en toestellen. Heb je schade door een lekkend waterbed of aquarium? Dan is dit ook verzekerd.

Wat vervelend! Er kan behoorlijk veel schade ontstaan door een breuk of verstopping in het riool. En het water waar je dan last van hebt, is vaak niet schoon en stinkt. Daar wil je snel vanaf! Is er zichtbare schade? Dan schakelen we direct een schoonmaakbedrijf voor je in. Zij maken je spullen schoon en plaatsen eventueel speciale apparatuur om de stank te verminderen. Goed om te weten: je bent niet verzekerd voor de kosten voor het opsporen van een verstopping in het riool en het oplossen van die verstopping.

Ja, kosten die gemaakt moeten worden om een verzekerde schade te kunnen herstellen, zijn gewoon meeverzekerd. Je krijgt in dat geval dus ook een vergoeding voor de kosten van het huren van heaters en bouwdrogers die nodig zijn om je huis droog te krijgen. Gebruik je extra stroom of energie voor het drogen van je woning? Dan krijg je daar ook een vergoeding voor.

Dit is soms verzekerd:

  • Wel verzekerd: waterschade door een overstroming doordat een secundaire waterkering kapot is
    Er is bijvoorbeeld een overstroming omdat een secundaire waterkering uit de regio niet goed meer werkt. Een secundaire waterkering is bijvoorbeeld een dijk rondom een meer of kleine rivier bij jou in de buurt.
  • Niet verzekerd: waterschade door een overstroming doordat een primaire waterkering kapot is
    Er is bijvoorbeeld een overstroming doordat de dijken of duinen bij de zee breken. Met zee bedoelen we ook het IJsselmeer en Markermeer. Rondom de grote rivieren staan ook primaire waterkeringen. De grote rivieren zijn de Rijn, de Maas en de IJssel.
  • Niet verzekerd: waterschade als je buitendijks woont
    Woon je aan de buitenkant van een duin of dijk? Dan ben je niet verzekerd voor waterschade door een overstroming.

Ja, de waterschade door een lek in je dak is verzekerd. Het repareren van je dak vergoeden we ook als de schade door een plotselinge gebeurtenis is ontstaan. Bijvoorbeeld door een storm. Is de schade veroorzaakt door een bouwfout, slecht onderhoud of slijtage? Dan krijg je geen vergoeding voor de kosten van de reparatie. Is je dakisolatie nat geworden? Nat isolatiemateriaal droogt vaak door de natuurlijke ventilatie onder een pannendak.

Ja, schuurtjes, garages, bergingen en andere bijgebouwen zijn meeverzekerd op de polis van je opstalverzekering.

Tips tegen stormschade

Code geel of rood? Een weeralarm betekent flinke wind en storm. Check onze blog met handige tips en informatie om stormschade te voorkomen.