Naar inhoud
blue

Blue Monday? Deze tips helpen!

Het is de meest depressieve dag van het jaar, Blue Monday. Niet voor jou? Nee! Ten minste, niet met deze tips.
5 januari 2022
De maandag van de laatste volle week in januari. Een dag als ieder ander. Of toch niet? Nee, want volgens een Britse psycholoog is dit de meest depressieve dag van het jaar. Oftewel: Blue Monday. De feestdagen zijn voorbij, je goede voornemens mislukt en de eerstvolgende vakantie ver weg. Herken je dit gevoel? Tijd om er wat aan te doen! Met deze tips voorkom je een Blue Monday en is het écht een maandag als ieder ander.

Positieve tips tegen Blue Monday

Het is nog niet zo lang ‘een ding’ in Nederland. Maar net als Halloween, is ook Blue Monday komen overwaaien vanaf de andere kant van de zee. Geen positieve ontwikkeling, als je het ons vraagt. Bij FBTO houden we namelijk niet zo van die negatieve gedachte. Daarom zijn we op zoek gegaan naar 5 positieve tips om er een topmaandag van te maken!

Lach

Ja, want lachen doet lachen. Dat klinkt cryptisch, maar dat valt wel mee. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de beweging die je mond maakt als je lacht, een gelukshormoon vrij laat komen. Mondhoeken omhoog dus. En je gaat je vanzelf beter voelen.

Beweeg

Van bewegen krijg je energie. Je maakt endorfine aan en die breken je stresshormonen af. Zo voel je je direct een stuk beter. En dat kun je wel gebruiken op zo’n deprimerende maandag. Heb je geen tijd om te sporten? Geen probleem, iedere beweging helpt. Haal bijvoorbeeld een keertje extra te drinken – veel water drinken is ook gezond. Of ga een blokje om tijdens de lunch, in plaats van je broodje zittend op te eten.

Mediteer

Mindfulness kan je helpen om beter in je vel te zitten. Niet alleen op Blue Monday, maar iedere dag! Als je dagelijks een momentje voor jezelf pakt, voel je je beter. Begin er bijvoorbeeld je dag mee. Zet de wekker een half uurtje eerder en ga mediteren. Een minuut of 10 kan al voldoende zijn. Zo begin je de dag goed! Vind je dat lastig? Je kunt een vergoeding krijgen voor een training mindfulness vanuit de module Zorg & Herstel met de FBTO Zorgverzekering. Zo word je goed op weg geholpen.

Slaap

Ja, je kunt natuurlijk de hele dag in bed blijven liggen. Dan slaap je de Blue Monday gewoon weg. Maar dat is niet echt wat we bedoelen. Een goede nachtrust, dat is belangrijk. Te weinig slaap is een van de belangrijkste oorzaken van geestelijke problemen. Zit je niet goed in je vel? Probeer dan eens een uurtje eerder naar bed te gaan. Heb je moeite met slapen? Ook dan is er vanuit de module Zorg & Herstel misschien een oplossing voor je. Je kunt dan namelijk een vergoeding krijgen voor een slaapcursus.

Zing

Superfoute muziek die je van A tot Z mee kunt zingen. Heerlijk! Zet je meest foute nummer op, draai de volumeknop open en zing zo hard mogelijk mee! Deze tip werkt vooral goed in de auto of onder de douche. Heb je ruimte om je heen? Vergeet je dansmoves dan niet.

Boek een vakantie

…of een weekendje weg. Kruip achter je laptop en ontdek verschillende vakantiebestemmingen. Vlieg je naar een warmere plek? Of rij je nog een weekje naar de sneeuw? Droom lekker weg bij alle mooie vakantiebestemmingen. Kun je niet op vakantie? Omdat je het budget of de vakantiedagen niet hebt bijvoorbeeld? Of omdat de coronamaatregelen het niet toelaten. Lees hier hoe het precies zit met corona en je reisverzekering. Misschien is een weekendje weg wel een optie. Dat voelt stiekem toch ook een beetje als vakantie.

Vakantie geboekt? Zorg dan wel dat je je reisverzekering hebt afgesloten. Met de juiste modules. Een wintersportverzekering bijvoorbeeld. Of een reisverzekering met werelddekking. Zo stel je de reisverzekering samen die precies bij jou én je vakantie past. En je betaalt alleen voor wat je kiest. Benieuwd hoeveel je dan precies betaalt? Bereken je premie en je weet het binnen 2 minuten.

Misschien vind je dit ook interessant...