Neem contact op met een bevoegd (wijk)verpleegkundige. Bevoegd betekent geschoold op HBO niveau. Je kunt ook terecht bij een verpleegkundige die in het BIG-register staat. De verpleegkundige beoordeelt of er een reden is voor een indicatie.
Voor zorg aan kinderen tot 18 jaar neem je contact op met een hbo-kinderverpleegkundige. Of een verpleegkundig specialist met opleiding tot kinderverpleegkundige. Wil je meer informatie over zorg aan kinderen? Kijk dan op binkz.nl.
Het Aanvraagformulier pgb voor verpleging en verzorging (pdf) deze bestaat uit 2 delen. Een deel voor de wijkverpleegkundige en een deel voor de verzekerde.
Het wijkverpleegkundige deel laat je invullen door de wijkverpleegkundige die de indicatie stelt. Daarna onderteken je beiden het formulier. Het verzekerde deel vul jezelf in. Mail het formulier naar: info@fbto.nl. Of stuur het naar: FBTO Zorg, Postbus 318 , 8901 BC in Leeuwarden.
Wij beoordelen je aanvraag op basis van het Zvw-pgb reglement. De regels hiervoor vind je in het Reglement pgb verpleging en verzorging (pdf). De uitkomst van de beoordeling en de hoogte van het budget geven we schriftelijk aan je door.
Heb je op dit moment een pgb? En wil je dat aanpassen? Bijvoorbeeld van zorg door een familielid of bekende (natuurlijk persoon) naar een formele zorgverlener zoals een thuiszorgorganisatie of andersom? Vul dan dit wijzigingsformulier (pdf) in. We berekenen opnieuw je budget voor de resterende looptijd van je pgb.
Loopt je indicatie af? Dan krijg je een nieuwe beoordeling. Je bent zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van een nieuwe indicatie bij de wijkverpleegkundige. Je vult samen met je wijkverpleegkundige opnieuw het aanvraagformulier in. Wij beoordelen je aanvraag. De regels hiervoor vind je in het Reglement pgb verpleging en verzorging (pdf).
Laat het ons weten, we horen graag:
• de datum waarop het Zvw-pgb eindigt
• de reden van opzegging
• je gegevens zoals naam en relatienummer
• handtekening van de pgb-houder of wettelijk vertegenwoordiger
Mail je opzegging naar: info@fbto.nl. Of stuur het naar: FBTO Zorg, Postbus 318 , 8901 BC in Leeuwarden.
Je krijgt zelf de rekening van de zorgverlener en declareert deze daarna bij ons. Dat kun je direct doen via onze Zorgapp of MijnFBTO. Wij maken de vergoeding binnen 10 werkdagen over.
Lukt het niet om je rekening digitaal te declareren? Stuur het dan per post naar: FBTO Zorg, Postbus 318 , 8901 BC in Leeuwarden. Heb je zorg gekregen van een familielid of een kennis? Gebruik hiervoor dan het Declaratieformulier pgb natuurlijke personen (pdf). Heb je een nota van een formele zorgaanbieder? Gebruik dan het Declaratieformulier van de formele zorgaanbieders (pdf).
Ook kun je gebruikmaken van het Urenoverzicht (pdf). Je houdt hierin de gewerkte uren van je zorgverlener(s) bij. Dit is voor je eigen administratie en hoef je dus niet naar ons op te sturen.
Je vult met elke zorgverlener waarvan je gebruik maakt een zorgovereenkomst in. Hierin staan de afspraken die je maakt met de zorgverlener. Bijvoorbeeld over de werkzaamheden en het uurtarief. Deze zorgovereenkomst is voor je eigen administratie en voor die van de zorgverlener. Let er goed op dat je de juiste zorgovereenkomst gebruikt.
Stap je over van een andere zorgverzekeraar naar ons en heb je een persoonsgebonden budget vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw-pgb)? Wij nemen je toekenningsverklaring over tot de maximaal vermelde einddatum van de indicatie.
Voor het betalen van je nota, ontvangen wij graag deze toekenningsverklaring. Stuur de verklaring naar info@fbto.nl. Het vermelde aantal uren voor verpleging en verzorging blijft gelijk. De hoogte van de vergoeding voor deze uren kan afwijken omdat iedere zorgverzekeraar haar eigen tarieven hanteert. Wij adviseren om deze toekenningsverklaring te bewaren zolang hij geldig is. Na overstap gelden verder de voorwaarden uit ons reglement Zvw-pgb.
Lees de Veranderingen in de Zorgverzekeringswet voor je persoonsgebonden budget (Zvw-pgb) (pdf).
Deze bijzondere Coronacrisis vraagt om speciale maatregelen. De zorgverleners waarmee je afspraken hebt gemaakt worden betaald. Ook al leveren zij op dit moment door coronaproblematiek geen zorg. Stuur de declaraties van niet-geleverde zorg naar ons op zoals je dat normaal deed.
Heb je een hulpmiddel in eigendom? Dan hoef je niets te doen. Wanneer het hulpmiddel niet goed meer is kun je via de leverancier een nieuw hulpmiddel regelen. Als er een goedkeuring vooraf nodig is dan regelt de leverancier dit.
Heb je een hulpmiddel in bruikleen? Vraag je oude zorgverzekeraar om naar ons een overnamebod te doen met de restwaarde van het hulpmiddel. Lukt dat niet? Geef dat aan ons door. Wij sturen dan een brief aan je oude verzekeraar om een restwaarde voor op te vragen.