Naar inhoud

Stress verminderen: zo kan voeding helpen

Wat kun je beter wel of juist niet eten als je stress wilt verminderen? En waarom? We helpen je op weg met deze tips.
10 december 2019

Volgens de GGZ kan chronische stress zorgen voor ontstekingen in je lichaam. Daarnaast loop je meer risico op hart- en vaatziekten. Heb je veel last van stress? Tijd om er iets aan te doen! Het verbeteren van je eetpatroon is de 1e stap. Je kunt namelijk stress verminderen door voeding. Zelf, of met een beetje hulp van je zorgverzekering.

Wel eten tegen stress

Het moge duidelijk zijn dat je het beste goed voor je lijf kunt zorgen als je gestrest bent. Maar hoe doe je dat? Onderstaande voedingsstoffen zijn dan een goede optie:

Vezels

Vezelrijke voedingsmiddelen geven langzaam energie af. Ze zorgen daarmee voor een stabiele bloedsuikerspiegel en voorkomen de bekende energiedip. Kies dus voor noten, zaden en peulvruchten.

Koolhydraten

Het eten van koolhydraten zorgt ervoor dat je hersenen meet van het stofje serotonine aanmaken. Dit zorgt ervoor dat je je sneller verzadigd voelt, maar ook dat je ontspant. Daarnaast maakt serotonine op zijn beurt weer melatonine aan. En dat zorgt er weer voor dat je goed slaapt. Win-win dus! 

Let op: er is een verschil tussen goede en slechte koolhydraten. Zo is suiker bijvoorbeeld een koolhydraat dat niet goed voor je is. Verderop in dit artikel lees je daar meer over. Voeding met veel langzame en goede koolhydraten zijn bijvoorbeeld volkorenbrood, zilvervliesrijst en aardappelen. 

Groente en fruit

Een beetje een open deur, maar groente en fruit zijn nog altijd de beste voedingsmiddelen die we kunnen eten. Ze zitten vol met voedingsstoffen die je energie geven, je spijsvertering ondersteunen en je immuunsysteem verbeteren. Eet wortels voor meer antioxidanten, sinaasappels voor vitamine C en spinazie voor een magnesium-boost.

Vet

Dit klinkt misschien wat tegenstrijdig. We horen natuurlijk vaak dat vet ongezond is. Toch is daar een nuance in. Er bestaan namelijk gezonde vetten die een bron van energie zijn. Kies de juiste, onverzadigde vetten. Zoals in avocado, kidney bonen en pure pindakaas.

Niet eten tegen stress

Als je last hebt van stress is het makkelijk om naar snel voedsel, fast food, te grijpen. Maar dit is niet verstandig. Blijf zoveel mogelijk uit de buurt van deze voedingsstoffen:

Suiker

Suiker is een koolhydraat dus dit klinkt misschien wat tegenstrijden. Net als bij vetten, is ook bij koolhydraten een onderscheid te maken tussen goed en minder goed. Suiker valt in die laatste categorie. Het zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt en daalt. Hierdoor krijg je te maken met energiepieken, die vervolgens weer erg snel zakken. Niet fijn dus.

Cafeïne

Heb je stress? Dan is het verleidelijk om naar cafeïne te grijpen. Ook dit geeft je snel extra energie. Maar cafeïne blijft lang door je lichaam zwerven, waardoor je slapeloosheid aanwakkert. Daarnaast kun je er rusteloos en nerveus van worden. Kies dus liever voor een kop groene thee of een glas water.

Transvet en verzadigde vetten

Onverzadigde vetten zijn de gezonde keuze. Dus vermijd verzadigde en transvetten. Ze maken je moe en lusteloos. Maar erger nog: ze verhogen het gehalte LDL-cholesterol in je bloed. Dit zorgt voor een groter risico op hart- en vaatziekten, aldus het Voedingscentrum. Verzadigde en transvetten vind je onder meer in melk, vlees, koekjes en kaas.

Meer doen om stress te verminderen

Een voedingsconsulente kan je helpen en geeft voorlichting over goede voeding. Weet je niet zo goed weet waar je moet beginnen. Of behaal je zelf niet genoeg resultaat? Goed nieuws: deze kun je vergoed krijgen vanuit de module Conditie & Fitheid.

Is alleen letten op je voeding niet voldoende? Of wil je graag wat meer ondersteuning bij het verminderen van stress? Met de module Beter in je vel  krijg je toegang tot 1 van de 5 online zelfhulpmodules. Bijvoorbeeld bij piekeren of slapeloosheid. En dat kost je maar € 1,50 per maand. Wel de moeite waard om over na te denken, toch?

Misschien vind je dit ook interessant...