Naar inhoud

Diabetes voorkomen op 6 manieren

Diabetes kan flinke gevolgen hebben. Van oververmoeidheid tot hevige infecties. Gelukkig kun je het soms voorkomen.
3 december 2019

Oververmoeidheid, slecht zien, kortademigheid, terugkerende infecties. Diabetes is zeker geen pretje. Volgens het Diabetes Fonds heeft maar liefst 1,2 miljoen Nederlanders heeft de diagnose. Wekelijks komen daar zo’n 1.000 mensen bij. Diabetes kan je voorkomen in sommige gevallen. En soms kan je zorgverzekering  hierbij helpen.

Diabetes voorkomen kan niet altijd

…dat heeft niks met jou te maken, maar met het type diabetes. Diabetes type 1 is namelijk een auto-immuunziekte. Diabetes type 1 ontstaat door een fout in het afweersysteem, waardoor dit komt is niet helemaal duidelijk. Soms hoeft dat bijvoorbeeld niet erfelijk te zijn. Duidelijk is wel dat het niet te voorkomen is. Dat is anders bij diabetes type 2. Dit kun je bijvoorbeeld krijgen door:

  • Overgewicht
  • Ongezond eten
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Roken
  • Ouderdom

Diabetes type 2 voorkomen kan dus ook. Hoe? Dat vertellen we je graag.

1. Regelmatig bewegen

Leuk is het niet altijd, maar toch is regelmatig bewegen belangrijk als je diabetes wilt voorkomen. Minstens een half uur per dag. Geen zorgen, je hoeft jezelf niet direct af te beulen in de sportschool. Een fijne wandeling door het bos of wat oefeningen in de woonkamer helpen ook. Zit je veel op werk? Probeer dan ieder uur even een rondje te lopen. Om een flesje water te vullen bijvoorbeeld.

2. Stoppen met roken

Er zijn heel veel lichamelijke gevolgen die roken met zich mee brengt. Stoppen met roken is dan ook altijd verstandig. Maar zeker als je diabetes wilt voorkomen. Roken vergroot de kans op diabetes namelijk met 30 tot 40% volgens het Diabetes Fonds. Dat is nogal wat.

3. Stress verminderen

Dat klinkt natuurlijk makkelijker dan het is. Want als je regelmatig gestrest bent, kun je dat natuurlijk niet zomaar uitzetten. Toch is stress niet goed voor je gezondheid. Probeer daarom eens een cursus mindfulness. Misschien kan dat je helpen meer rust te vinden. Goed nieuws: je kunt een vergoeding krijgen hiervoor bij je zorgverzekeraar. Bij FBTO zit ’t in de module Conditie & Fitheid.

4. Gezond eten

Eet veel vezels, bijvoorbeeld uit groente, peulvruchten en volkoren brood. En kies voor weinig verzadigde vetten, die zitten in producten als chips, koekjes en vlees. Over koekjes gesproken, ook suiker kun je het beste links laten liggen. Dit zit natuurlijk in snoep, maar misschien ook in producten waarvan je het niet direct verwacht. Bijvoorbeeld in vruchtensap of vleeswaren voor op brood. Klinkt ingewikkeld? Een voedingsdeskundige kan je goede handvatten geven die het wat makkelijker maken. Je kunt hiervoor ook een vergoeding krijgen vanuit de module Conditie & Fitheid.

5. Voldoende slapen

Je lichaam herstelt en verwerkt de dag tijdens je slaap. Slaap je minder? Dan herstelt je lichaam ook minder goed. Met alle gevolgen van dien. Zorg dus dat je voldoende slaap krijgt. Een vast ritme kan daarbij helpen. Ga iedere dag rond dezelfde tijd op bed en sta rond de zelfde tijd weer op. Ja, ook in het weekend. Wil het maar niet lukken met die slaap? In de module Beter in je vel zit een online cursus die je kan helpen bij slaapproblemen.

6. Let op je vitamine D

Mensen die niet genoeg vitamine D binnenkrijgen, lopen een hoger risico op diabetes. Vitamine D haal je onder andere uit zonlicht. Daarom is het in regenachtig Nederland soms lastig om voldoende in je lichaam te krijgen. Gelukkig is een tekort goed te verhelpen, met 1 vitaminetablet per dag kan je je al een stuk beter voelen.

Gezondheid goed geregeld

Lijkt het je wel wat, een cursus om je gezondheid een beetje vooruit te helpen? Maar wil je eerst weten hoeveel je dat gaat kosten? Snappen we. Bereken je premie en je weet binnen 2 minuten waar je aan toe bent. Wel zo fijn.

Misschien vind je dit ook interessant...