Naar inhoud

Het coronavirus & je zorgverzekering

Kan ik mezelf laten testen? Hoe zit het met mijn afspraak in het ziekenhuis? Deze en andere corona-gerelateerde vragen beantwoorden we.
3 maart 2020

Het coronavirus, COVID-19, roept bij veel mensen vragen op. Zeker nu het virus gesignaleerd is in Nederland. In deze blog vind je de meest gestelde vragen en bijbehorende antwoorden over het coronavirus en je zorgverzekering.

Wat als ik denk dat ik besmet ben?

Heb je milde verkoudheidsklachten? Bijvoorbeeld een loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden? Blijf dan thuis, zodat je anderen niet kunt besmetten. Worden je klachten erger en krijg je koorts, hoger dan 38 graden? Moet je veel hoesten en adem je moeilijk? Bel dan de huisarts. 

De symptomen van een coronabesmetting en een 'normale' griep lijken op elkaar. Twijfel je over je gezondheidsklachten? Dan kun je de huisarts bellen. Of de Dokter op Zak app raadplegen. Je krijgt dan binnen 45 minuten een reactie.

Preventief testen op corona, krijg ik dat vergoed?

Nee, je krijgt geen vergoeding als je je preventief laat testen op het coronavirus. Het heeft namelijk alleen zin om je te laten testen als je al gezondheidsklachten hebt. Zoals bijvoorbeeld koorts of hoesten of pijn in je longen. Alleen als je huisarts aangeeft dat je getest moet worden, krijg je een vergoeding. Deze wordt betaald vanuit de basisverzekering en je betaalt hiervoor geen eigen risico.

Krijg ik mondkapjes en desinfecterende gel vergoed?

Nee, een mondkapje of desinfecterende gel wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Je kunt je hier ook niet aanvullend voor verzekeren. Het RIVM adviseert mondkapjes alleen voor mensen die werken met besmette mensen. Deze mondkapjes werken alleen als je ze op de juiste manier gebruikt. En ze regelmatig wisselt. Simpele papieren mondkapjes beschermen je niet tegen het virus.

Wat kan ik dan doen om besmetting te voorkomen?

Extra opletten op hygiëne is eigenlijk het enige dat je kunt doen. Neem maatregelen die bijvoorbeeld ook voor het griep- of verkoudheidsvirus werken. Zoals:
  • Regelmatig je handen wassen met water en zeep
  • Hoesten en niezen in de binnenkant van je elleboog
  • Papieren zakdoekjes gebruiken, die je direct na gebruik weggooit
  • Niet met je handen aan je gezicht zitten

Als ik thuis in quarantaine moet, krijg ik dan een vergoeding?

Je maakt geen zorgkosten als je thuis in quarantaine moet. Dit is een voorzorgsmaatregel om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Je krijgt dus geen vergoeding.

Ik zit thuis in quarantaine, kan ik hulp krijgen met bijvoorbeeld de boodschappen?

Speciaal voor ouderen en kwetsbare groepen is de Rode Kruis Hulplijn opgericht. Je kunt bij hen terecht voor een luisterend oor, advies of extra hulp. Het Rode Kruis heeft een netwerk om zich heen verzameld met mensen die je kunnen helpen. Bijvoorbeeld door boodschappen te doen. De Rode Kruis Hulplijn is bereikbaar op nummer 070 44 558 88.

Krijg ik een vergoeding als ik behandeld moet worden vanwege een coronabesmetting?

De zorgkosten voor het behandelen van het coronavirus worden vergoed vanuit de basisverzekering. Voor de meeste zorgkosten - zoals ziekenhuiszorg en laboratoriumonderzoek - betaal je wel een verplicht en vrijwillig (als je daarvoor gekozen hebt) eigen risico.

Wat als ik in het buitenland behandeld moet worden?

Neem dan zo snel mogelijk contact op met de FBTO Alarmcentrale (Eurocross Assistance) . Ben je in het buitenland en heb je vragen over de zorg, medicatie of repatriëring? Je leest er meer over op de website van Eurocross.

Krijg ik een vergoeding als ik in het buitenland behandeld wordt tegen het coronavirus?

Ja, dat wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Je krijgt een vergoeding van de kosten voor spoedeisende zorg tot het tarief dat in Nederland voor die behandeling gerekend wordt. Is de behandeling in het land waar jij bent duurder? Dan betaal je het verschil zelf. Je betaalt wel eigen risico voor de behandeling.

Heb je de module Zorg in het buitenland aan staan? Dan krijg je wel het volledige bedrag vergoed.

Wat als ik behandeld moet worden in een gebied met negatief reisadvies?

Had jouw plaats van bestemming voor je vertrek al een negatief reisadvies? En ben je toch gegaan? Dan krijg je geen aanvullende vergoeding uit de module Zorg in het buitenland. Was je al op de plek voordat het negatief reisadvies werd afgegeven voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken? Dan krijg je wel een aanvullende vergoeding uit de module Zorg in het buitenland. Je moet dan wel zo snel mogelijk het land of gebied verlaten.

Ik heb een afspraak in het ziekenhuis, kan dat wel?

Dat kan. Ziekenhuizen hebben maatregelen genomen om verspreiding van het virus te voorkomen. Hun website wordt continu bijgewerkt met informatie voor bezoekers en patiënten. Kijk eerst op de website van het ziekenhuis waar je een afspraak hebt. Als je de afspraak toch wilt verzetten, kun je het beste contact opnemen met het ziekenhuis.

Kan ik ook naar een ander ziekenhuis voor mijn behandeling?

Als je al onder behandeling bent, is het verstandig om dit te overleggen met je arts. Zo kunnen jullie samen een goede oplossing vinden. Als je de behandeling voortzet bij een andere arts, is het belangrijk dat er een goede overdracht plaatsvindt.

Heb je al een verwijzing van je huisarts voor het ziekenhuis waar je niet naartoe wilt? Dan kun je altijd contact opnemen met het FBTO Zorgteam.

Kan ik nog wel naar de tandarts?

Heb je voor 6 april een afspraak bij de tandarts? Dan gaat deze waarschijnlijk niet door. Tot die datum behandelen tandartsen alleen spoedgevallen. Er is sprake van een spoedgeval als je plotseling last krijgt van pijn, een ontsteking of zwelling in je mond. Of als door een ongeval een tand breekt of verliest.

Tandartspraktijken zijn wel gewoon telefonisch bereikbaar. Twijfel je dus over je afspraak? Neem dan even contact op met de praktijk.

Ik gebruik medicijnen zijn deze straks nog wel te krijgen?

Op dit moment zijn er genoeg medicijnen voor iedereen. Om te voorkomen dat er een tekort ontstaat, krijg je geen medicijnen mee voor langere tijd. Je leest er meer over op de website van de Inspectie gezondheidszorg en jeugd.

Wat als ik mijn zorgpremie niet meer kan betalen?

Is je inkomen plots veranderd door de impact van het coronavirus? En heb je daardoor moeite met betalen van bijvoorbeeld je maandelijkse premie voor de zorgverzekering? Dat kan erg vervelend en stressvol zijn. Graag kijken we samen naar een oplossing. Je mag ons bellen op 058-2345678. Je kan ook zelf een betalingsregeling aanvragen in Zorggebruik .

Meer vragen?

Staat je vraag hier niet bij? Bekijk dan de website van het RIVM. Daar worden meer vragen over het coronavirus beantwoord.

Misschien vind je dit ook interessant...