Naar inhoud

Het coronavirus en je zorgverzekering

Kan ik mezelf laten testen? Hoe zit het met mijn afspraak in het ziekenhuis? Deze en andere corona-gerelateerde vragen beantwoorden we.
3 maart 2020

Het coronavirus, COVID-19, roept bij veel mensen vragen op. Zeker nu het virus gesignaleerd is in Nederland. In deze blog vind je de meest gestelde vragen en bijbehorende antwoorden over het coronavirus en je zorgverzekering.

Wat als ik denk dat ik besmet ben?

Heb je milde verkoudheidsklachten? Bijvoorbeeld een loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden? Blijf dan thuis, zodat je anderen niet kunt besmetten. Worden je klachten erger en krijg je koorts, hoger dan 38 graden? Moet je veel hoesten en adem je moeilijk? Bel dan de huisarts.

De symptomen van een coronabesmetting en een 'normale' griep lijken op elkaar. Twijfel je over je gezondheidsklachten? Dan kun je de huisarts bellen. Of de Dokter op Zak app raadplegen. Je krijgt dan binnen 45 minuten een reactie.

Testen op corona, krijg ik dat vergoed?

Vanaf 1 juni 2020 kan iedereen met gezondheidsklachten die passen bij corona getest worden. Je belt hiervoor met de GGD. Zij maken een afspraak voor je bij jou in de buurt. De testlijn van de GGD is bereikbaar op: 0800-1202. De test wordt betaald vanuit de basisverzekering en je betaalt hiervoor geen eigen risico. Het heeft alleen zin om je te laten testen als je al gezondheidsklachten hebt. Zoals bijvoorbeeld koorts of hoesten of pijn in je longen.

Krijg ik mondkapjes en desinfecterende gel vergoed?

Nee, een mondkapje of desinfecterende gel wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Je kunt je hier ook niet aanvullend voor verzekeren. Met de huidige regels in Nederland is het niet nodig om altijd een mondkapje te dragen. Een uitzondering vormt het openbaar vervoer. Gebruik van een niet-medisch mondkapje is vanaf 1 juni verplicht als je reist met het openbaar vervoer, omdat je hier niet voldoende afstand van elkaar kunt houden.

Buiten het openbaar vervoer adviseert het RIVM alleen mondkapjes voor mensen die werken met besmette mensen of in sommige contactberoepen. Mondkapjes werken alleen als je ze op de juiste manier gebruikt. En ze regelmatig wisselt. Simpele papieren mondkapjes of een doek beschermen je niet tegen het virus.

Wat kan ik doen om besmetting te voorkomen?

Extra opletten op hygiëne is eigenlijk het enige dat je kunt doen. Neem maatregelen die bijvoorbeeld ook voor het griep- of verkoudheidsvirus werken. Zoals:
  • Regelmatig je handen wassen met water en zeep
  • Hoesten en niezen in de binnenkant van je elleboog
  • Papieren zakdoekjes gebruiken, die je direct na gebruik weggooit
  • Niet met je handen aan je gezicht zitten

Als ik thuis in quarantaine moet, krijg ik dan een vergoeding?

Je maakt geen zorgkosten als je thuis in quarantaine moet. Dit is een voorzorgsmaatregel om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Je krijgt dus geen vergoeding.

Ik zit thuis in quarantaine, kan ik hulp krijgen met bijvoorbeeld de boodschappen?

Speciaal voor ouderen en kwetsbare groepen is de Rode Kruis Hulplijn opgericht. Je kunt bij hen terecht voor een luisterend oor, advies of extra hulp. Het Rode Kruis heeft een netwerk om zich heen verzameld met mensen die je kunnen helpen. Bijvoorbeeld door boodschappen te doen. De Rode Kruis Hulplijn is bereikbaar op nummer 070 44 558 88.

Krijg ik een vergoeding als ik behandeld moet worden vanwege een coronabesmetting?

De zorgkosten voor het behandelen van het coronavirus worden vergoed vanuit de basisverzekering. Voor de meeste zorgkosten - zoals ziekenhuiszorg en laboratoriumonderzoek - betaal je wel een verplicht en vrijwillig (als je daarvoor gekozen hebt) eigen risico.

Wat als ik in het buitenland behandeld moet worden?

Neem dan zo snel mogelijk contact op met de FBTO Alarmcentrale (Eurocross Assistance) . Ben je in het buitenland en heb je vragen over de zorg, medicatie of repatriëring? Je leest er meer over op de website van Eurocross.

Krijg ik een vergoeding als ik in het buitenland behandeld wordt tegen het coronavirus?

Ja, dat wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Je krijgt een vergoeding van de kosten voor spoedeisende zorg tot het tarief dat in Nederland voor die behandeling gerekend wordt. Is de behandeling in het land waar jij bent duurder? Dan betaal je het verschil zelf. Je betaalt wel eigen risico voor de behandeling.

Heb je de module Zorg in het buitenland aan staan? Dan krijg je wel het volledige bedrag vergoed.

Wat als ik behandeld moet worden in een gebied met negatief reisadvies?

Had jouw plaats van bestemming voor je vertrek al een negatief reisadvies? En ben je toch gegaan? Dan krijg je geen aanvullende vergoeding uit de module Zorg in het buitenland. Was je al op de plek voordat het negatief reisadvies werd afgegeven voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken? Dan krijg je wel een aanvullende vergoeding uit de module Zorg in het buitenland. Je moet dan wel zo snel mogelijk het land of gebied verlaten.

Ik heb corona gehad en heb nu revalidatie nodig, krijg ik dat vergoed?

Het coronavirus kan een flinke impact hebben op je lichaam. Heb je nadat je corona hebt gehad medisch specialistische revalidatie nodig volgens je arts? Dan moet hij of zij je hiervoor een verwijzing geven. Je krijgt de behandeling dan vergoed vanuit de basisverzekering. Je betaalt hiervoor wel eerst het eigen risico. Lees meer over de vergoeding voor medisch specialistische revalidatie.

Ik heb een afspraak in het ziekenhuis, kan dat wel?

Dat kan. Ziekenhuizen hebben maatregelen genomen om verspreiding van het virus te voorkomen. Hun website wordt continu bijgewerkt met informatie voor bezoekers en patiënten. Kijk eerst op de website van het ziekenhuis waar je een afspraak hebt. Als je de afspraak toch wilt verzetten, kun je het beste contact opnemen met het ziekenhuis.

Kan ik ook naar een ander ziekenhuis voor mijn behandeling?

Als je al onder behandeling bent, is het verstandig om dit te overleggen met je arts. Zo kunnen jullie samen een goede oplossing vinden. Als je de behandeling voortzet bij een andere arts, is het belangrijk dat er een goede overdracht plaatsvindt.

Heb je al een verwijzing van je huisarts voor het ziekenhuis waar je niet naartoe wilt? Dan kun je altijd contact opnemen met het FBTO Zorgteam.

Kan ik naar de tandarts?

Ja hoor, sinds 11 mei zijn tandartsen ook weer goed bereikbaar en open. De meeste tandarts(praktijken) stellen je van tevoren wat vragen. Bijvoorbeeld of je verkouden bent geweest of koorts hebt gehad. Ook vragen ze jou je handen bij binnenkomst te desinfecteren en niet meer aan je gezicht te komen. Heb je vragen aan je tandarts? Neem dan even contact op met de praktijk.

Krijg ik een vergoeding voor fysiotherapie op afstand?

Vanaf maandag 11 mei kun je je fysiotherapeut weer bezoeken voor een behandeling. Maar misschien vind je dat (nog) niet prettig of heeft je fysiotherapeut liever dat je op afstand, via beeldbellen, contact hebt. Bij FBTO krijg je fysiotherapie op afstand vergoed wanneer je telefonisch of via een online platform contact hebt. Zo kun je gebruik maken van de zorg die je nodig hebt. De vergoeding is ook voor oefentherapie, ergotherapie en logopedie.

Dit zijn de voorwaarden:

  • De vergoeding is alleen voor noodzakelijke zorg en voor zorg die goed past bij een behandeling op afstand.
  • De behandeling is een vervanging van een normale behandeling wanneer je bij de praktijk langsgaat.
  • De behandeling heeft hetzelfde resultaat als wanneer je bij de praktijk langsgaat.
  • De behandeling wordt gegeven via 1 van de volgende platforms: Clickdoc, E-zorg, KPN zorgmessenger, Physitrack, Vtell/Vcare, Weseedo, Zaurus.

Ik gebruik medicijnen zijn deze straks nog wel te krijgen?

Op dit moment zijn er genoeg medicijnen voor iedereen. Om te voorkomen dat er een tekort ontstaat, krijg je geen medicijnen mee voor langere tijd. Je leest er meer over op de website van de Inspectie gezondheidszorg en jeugd.

Wat als ik mijn zorgpremie niet meer kan betalen?

Is je inkomen plots veranderd door de impact van het coronavirus? En heb je daardoor moeite met betalen van bijvoorbeeld je maandelijkse premie voor de zorgverzekering? Dat kan erg vervelend en stressvol zijn. Graag kijken we samen naar een oplossing. Je mag ons bellen op 058-2345678. Je kan ook zelf een betalingsregeling aanvragen in Zorggebruik .

Hoe ga ik om met extra stress door het coronavirus?

Misschien zit je veel alleen thuis, heb je geen baan meer of werk je juist continu thuis met de kinderen om je heen. Dat kan flink wat stress opleveren. Daarom kun je bij FBTO nu gratis de online workshop ‘Grip op coronastress’ volgen via Stichting Mirro. De workshop is gratis voor iedere klant van FBTO, het maakt niet uit welke verzekering je bij ons hebt. Je kunt de workshop volgen tot en met 31 juli 2020, op een moment dat het jou past. Lees hier meer over de workshop 'Grip op coronastress'.

Meer vragen?

Staat je vraag hier niet bij? Bekijk dan de website van het RIVM. Daar worden meer vragen over het coronavirus beantwoord.

Misschien vind je dit ook interessant...