Naar inhoud

Tips tegen bekkenpijn bij je zwangerschap

Pijn in je rug, buik of schaamstreek? Het kan te maken hebben met je bekken. Zeker als je zwanger bent. Check de tips.
27 januari 2021

Je bekkenbodem is een ingewikkelde spier. Of eigenlijk is het niet 1 spier, maar een spiergroep. Het is dan ook lastig om bekkenpijn precies te omschrijven. Een zwangerschap vraagt veel van je bekken. Je spieren worden flink op de proef gesteld door een steeds groter wordende baby. En natuurlijk door de bevalling. FBTO-klant Ilse weet daar alles van. Ze kreeg enorme bekkenpijn door haar zwangerschap. Gelukkig kon haar zorgverzekering helpen.

Hoe de bekkenpijn tijdens de zwangerschap ontstond

“Ik was zwanger van mijn 2e zoontje”, vertelt Ilse enthousiast. “Tijdens mijn 1e zwangerschap had ik eigenlijk maar weinig lichamelijke klachten. Ik was zelfs niet echt moe of misselijk. Dat was deze keer wel anders. Al na een paar weken kreeg ik pijn in mijn rug. Als ik lang gewandeld had, voelde het alsof de baby al op mijn onderste spieren drukte. Terwijl die daar eigenlijk nog veel te klein voor was.”

Tijdens een zwangerschap worden de spieren in en om het bekken enorm belast. Voeg je daar nog extra belasting aan toe, bijvoorbeeld door te sporten of veel te lopen? Dan kun je klachten krijgen. Bij Ilse ontstonden de klachten in haar rug, maar werden ze steeds erger. “Die kantoorbaan waarbij ik de hele dag stil zat, hielp waarschijnlijk ook niet”, knikt ze.

Naar de bekkenbodemfysio

“Ik dacht eerst dat het wel over zou gaan als ik rustig aan deed. Maar dat leek niet te helpen. Het werd alleen maar erger. Toen de pijn zich verspreidde naar mijn bil en soms zelfs naar mijn bovenbeen, besloot ik aan de bel te trekken.” Ilse vertelt haar verhaal aan haar verloskundige. Die raadt haar direct aan om een speciale bekkenbodemfysiotherapeut te zien. “De bekkenbodemtherapeut tipte me ook nog dat ik via mijn verzekering gebruik kon maken van de app: FBTO Online Fysio. Dit als aanvulling op de behandeling bij haar.”

“De bekkenbodemfysiotherapeut gaf me hele handige tips. Zo zei ze bijvoorbeeld dat het juist niet verstandig was om de hele dag op de bank of in bed te blijven liggen. Maar dat ik voorzichtig in beweging moest blijven. Zo zou ik ook na mijn bevalling sneller herstellen.”

Oefeningen tegen bekkenpijn

Naast advies over bewegen en rust houden, raadt de fysiotherapeut Ilse aan om oefeningen te doen. “Ze vertelde me over de Online Fysio app. Voordat ik toegang kreeg tot de oefeningen, moest ik eerst een aantal vragen beantwoorden over mijn situatie en klachten. Daarna kreeg ik een aantal oefeningen aangeraden. De oefeningen kan ik eerst bekijken op de video en daarna zelf doen. Heel handig.”

Ilse gaat direct fanatiek aan de slag. “Niet te fanatiek natuurlijk”, lacht ze. “Maar de oefeningen waren heel goed te doen. En ze hielpen me meer controle te krijgen over de spanning in mijn bekkenbodem. Heel fijn! Ik heb er ook na mijn bevalling nog veel aan gehad.”

Oefeningen doen, waar en wanneer je wilt

Ilse is erg tevreden over de FBTO Online Fysio app. Hierin staan oefeningen voor de meest voorkomende klachten. Zoals schouder- en armklachten, nekpijn en enkelklachten. Of bekkenpijn bij de zwangerschap dus.

Lijkt dat jou ook wel wat? Oefeningen doen waar en wanneer het je uitkomt? Als je de module Spieren & Gewrichten aan hebt staan, kost dat je helemaal niets extra’s. Zelfs geen extra behandelingen. Meer weten? Lees hier alles over de FBTO Online Fysio app.

Nieuwsgierig hoe de app werkt?

Bekijk de video. Binnen 1 minuut weet je hoe het werkt.

Misschien vind je dit ook interessant...