Naar inhoud
Vrouw komt thuis en koppelt de auto aan haar slimme laadpaal en bespaart zo kosten.

Kosten laadpaal thuis: alles op een rij!

Een laadpaal thuis kost één keer geld en biedt gemak en besparing. Hoe snel verdien je het terug? Waar moet je op letten? 
1 mei 2025

Ken je dat? Je komt thuis na een lange dag en wil je elektrische auto opladen. Maar alle laadpalen in de buurt zijn bezet of duur. Een eigen laadpaal thuis lost dat op. Maar wat kost dat eigenlijk? En zijn er ook subsidies?

Welk type laadpaal past bij jou?

Je hebt twee opties: een wandlader (ook wel wallbox genoemd) of een laadpaal. Een wandlader monteer je aan de muur van je garage, carport of ergens anders aan je huis. Best handig en meestal goedkoper dan een losse laadpaal. Heb je geen garage? Kies dan een laadpaal in je tuin of oprit. Die is wat duurder, maar je kunt 'm precies neerzetten waar je wilt.

Hoe snel laadt een laadpaal thuis?

Hoe snel je kunt laden, hangt vooral af van twee dingen: je auto en je huis. In je auto zit een 1-fase of 3-fase lader. En in je meterkast heb je een 1-fase of 3-fase aansluiting. Oudere huizen hebben meestal 1-fase, wat prima is voor laden met 3,7 of 7,4 kW (dit is ongeveer 20-40 kilometer rijden per uur). Nieuwere huizen hebben vaak een 3-fase aansluiting, waarmee je 3x sneller kunt laden (11 of 22 kW). Maar geen zorgen: ook met de langzaamste optie kom je er prima. Je auto staat gemiddeld 12 uur per nacht stil. Ruim genoeg dus om je dagelijkse ritjes bij te laden. Auto aan de lader, en de volgende ochtend rij je weer met een volle batterij weg.

Even vergelijken: waar laad je het snelst?

  • Thuis: 20-40 kilometer rijden per uur, afhankelijk van je aansluiting
  • Openbare laadpaal: ongeveer 100 kilometer per uur
  • Langs de snelweg (een moderne auto en snellader): tot zo'n 500 kilometer per uur

Doe het in 1 keer goed

Met slimme keuzes verdien je je laadpaal thuis meestal binnen 1 à 2 jaar terug. En daarna blijf je profiteren van de lagere laadkosten. Laat je daarom niet weerhouden door het prijskaartje tijdens de koop en laat de installatie doen door een ervaren aanbieder die je alles regelt, van advies tot installatie.

Een goede installateur...

  • kijkt naar je complete situatie: van meterkast tot parkeerplaats.
  • bespreekt met jou wat technisch slim en veilig is in jouw situatie.
  • adviseert over slimme extra's zoals 'Dynamic Load Balancing'*.
  • zorgt dat alles veilig en toekomstbestendig wordt aangelegd.
  • helpt je met het kiezen van een passend energiecontract.
  • denk zelf aan je toekomstige laadbehoeftes (wie weet rijd je over twee jaar wel meer kilometers) en vertel dit aan de installateur.

*Dynamic Load Balancing: dit is een slim systeem dat voorkomt dat je stroomvoorziening overbelast raakt. Ben je bijvoorbeeld aan het koken met je inductiekookplaat? Dan laadt je auto tijdelijk wat langzamer.

Dit betaal je voor een laadpaal thuis

Je hebt 2 opties voor een laadpaal: standaard of slim. De standaard (domme) wandlader heb je vanaf € 600,- in huis. De slimme laadpaal vanaf ongeveer € 800,-. Ook krijg je te maken met extra kosten.

Standaard wandlader (vanaf € 600,-):

  • Betrouwbaar basis laadpunt
  • Geschikt voor dagelijks gebruik
  • Laadvermogen tot 11 kW
  • Prima keuze als je geen speciale functies nodig hebt, zoals Dynamic Load Balancing

Slimme wandlader (vanaf € 800,-):

  • Handige extra's zoals een display
  • Inzicht in je laadgeschiedenis
  • Mogelijkheid voor verrekening (handig bij een leaseauto)
  • Automatisch laden op gunstige momenten
  • Laadvermogen tot 22 kW mogelijk
  • Dynamic Load Balancing mogelijk (+ ongeveer € 200,-)

Extra kosten:

Voor het installeren en het omzetten van de meterkast krijg je met deze kosten te maken.

Installatiekosten

Deze prijs hangt af van je situatie thuis:

  • Korte kabelroute (tot 5 meter): vanaf € 850,-
  • Langere kabelroute: ongeveer € 45,- per extra meter
  • Doorvoer door muren: vanaf € 100,-
  • Extra graafwerk: vanaf € 250,-

Ombouwkosten van je meterkast

Standaard 1-fase aansluiting is geschikt voor 3,7 of 7,4 kW laden. Wil je deze ombouwen naar 3-fase van bijvoorbeeld 11kW? Dan zijn de kosten vanaf € 300,-.

De maandelijkse kosten: hoeveel ga je besparen?

Thuis laden is ongeveer € 0,30 per kWh goedkoper dan wanneer je meestal in de buurt laadt. En zelfs € 0,55 per kWh als je snellaadt langs de snelweg (bron: Tap Electric, laatst bijgewerkt: april 2025).

  • Thuisladen: ongeveer € 0,13 per kWh
  • Openbare laadpaal: dit verschilt per stad, gemiddeld was het in januari 2025 € 0,45 per kWh
  • Snel laden langs de snelweg: vanaf € 0,76 per kWh

Rekenvoorbeeld

Stel, je rijdt 15.000 kilometer per jaar. Dan verbruik je ongeveer 3.000 kWh per jaar. Dan kost thuisladen € 390,- (3.000 x € 0,13), openbaar laden € 1.350,- en snelladen zelfs € 2.280,-. Je kunt dus flink besparen.

Extra besparen

Je energierekening wordt natuurlijk hoger met een elektrische auto. Gelukkig zijn daar slimme oplossingen voor:

  • Check speciale elektriciteitscontracten voor elektrische rijders, met bijvoorbeeld een nachttarief waarmee je in de nacht voordeliger je auto oplaadt.
  • Combineer je laadpaal met zonnepanelen als je die hebt.

Gedeelde parkeergarage of appartementencomplex

Heb je een plek in een gezamenlijke parkeergarage van een appartementencomplex? Dan is de parkeerplek wel van jou, maar de garage niet. Dan is het slim om als Vereniging van Eigenaren (VvE) direct hulp te vragen aan een specialist. Sommige experts en bedrijven helpen VvE's bij het plaatsen van laadpunten in parkeergarages. Zij weten precies wat er nodig is.

Staat je auto in een gedeelde garage?

Check dan:

  • of er toestemming is van de VvE.
  • de stroomvoorziening. Deze moet vaak verzwaard worden (bespreek met je VvE of je deze kosten kunt delen).
  • de brandveiligheid. Hiervoor moet je soms bijzondere maatregelen nemen.
  • de ruimtes en kosten die je deelt met andere bewoners.
  • de technische en juridische vraagstukken.
  • de subsidies via de VvE.

Schakel een laadspecialist in

Een laadpaalspecialist begeleidt je VvE door het hele proces en maakt een totaalplan dat rekening houdt met alle aspecten: van technische haalbaarheid tot brandveiligheid en een eerlijke kostenverdeling. Handig is dat de Subsidieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH) een deel van deze advies- en voorbereidingskosten vergoedt.

Hoe verzeker je een elektrische auto?

Voor een elektrische auto kiezen de meeste mensen voor een WA-Cascoverzekering (all risk). Je hebt namelijk een moderne auto met een dure accu. Een WA-Cascoverzekering dekt niet alleen schade aan anderen, maar ook schade aan je eigen auto. Bijvoorbeeld een aanrijding of diefstal. Bij een kostbare elektrische auto kan dat nét het verschil maken. Kies je voor de FBTO Autoverzekering? Dan stem je met aanvullende modules de dekking precies af op jouw situatie.

Misschien vind je dit ook interessant...