Naar inhoud

Phishing: klik niet op valse berichten

In phishing berichten staat een link waarop je moet klikken. Niet doen! Dit kan vervelende gevolgen hebben. De laatste weken hebben een aantal Achmea-klanten hiermee te maken gehad.
28 oktober 2019

Een sms’je, WhatsAppbericht of e-mail van je verzekeraar. Je wordt gevraagd om zo snel mogelijk op een link te klikken. Vaak omdat je nog een rekening moet betalen of er iets anders mis is. Zodra je klikt, komen je gegevens in handen van de criminelen die het bericht verstuurden. Dit is phishing. En het kan grote gevolgen hebben. Lees snel hoe je phishing herkent en voorkomt.

Phishing binnen Achmea

Verschillende klanten van Achmea ontvingen de afgelopen weken een phishing sms. Er stond nog een bedrag open dat betaald moest worden. Hoe? Via de link in de sms. Dit bericht kwam helemaal niet van Achmea, maar van criminelen. Bij FBTO hebben we tot nu toe nog niet te maken gehad met phishing, maar we waarschuwen je er wel graag voor.

Hoe werkt het?

Phishing is een vorm van fraude via internet. Criminelen proberen op deze manier je persoonlijke gegevens in handen te krijgen. Om zo bijvoorbeeld je bankrekeningnummer of andere financiële gegevens te achterhalen. Wachtwoorden bijvoorbeeld.

Dit doen ze vaak via e-mails, sms’jes of WhatsAppberichten. Ze gebruiken hetzelfde logo en een vergelijkbaar e-mailadres. Zo lijkt het vaak net alsof het bericht daadwerkelijk van je bank of verzekeraar komt. Klik je op de link? Dan word je doorgestuurd naar een nep-website en kunnen de criminelen precies zien wat je doet. En welke wachtwoorden je invoert. Ze kijken met je mee. 

FBTO vraagt nooit om persoonlijke informatie

We vragen nooit via e-mail, sms of WhatsApp om je bankrekeningnummer, wachtwoorden of pincode. Ook niet om een foto van je zorgpas. Twijfel je over de echtheid van een bericht? Neem dan direct contact met ons op via (058) 234 56 78. Of een van de andere contactmogelijkheden.

Ook als je al geklikt hebt of op een andere manier slachtoffer bent geworden van phishing: neem direct contact op met FBTO! 

Phishing herkennen

Goed, een bericht waarin je gevraagd wordt om je persoonlijke gegevens is dus verdacht. Maar er zijn meer manieren waarop je phishing kunt herkennen:
  • Het e-mailadres is anders dan normaal
  • Je wordt aangesproken met ‘beste klant’ of ‘heer/mevrouw’ in plaats van je naam
  • Het taalgebruik is anders dan normaal, bijvoorbeeld je in plaats van u
  • Er staan veel spelfouten in het bericht
  • Je moet op een link te klikken of bijlage openen
  • Er wordt gedreigd met serieuze gevolgen als je niet snel klikt of reageert

Misschien vind je dit ook interessant...