Naar inhoud
Jan Rijkes vertelt in een onder het genot van een cappuccino over duurzaamheid bij FBTO

Duurzaamheid is geen aparte afdeling

Duurzaamheid. Een woord dat we allemaal kennen, maar dat pas betekenis krijgt als je er iets mee dóet. Dat vindt ook Jan Rijkes, onze duurzaamheidsmanager. “Bij FBTO is duurzaamheid de orde van de dag. Dat zie je terug in onze producten, keuzes en manier van werken”, vertelt hij. We vroegen Jan hoe FBTO dit onderwerp behandelt.

Ha Jan! Hoe benadert FBTO een thema als duurzaamheid?

“Als onderdeel van Achmea werken we bij FBTO aan een groter doel: in 2030 klimaatneutraal zijn in onze eigen bedrijfsvoering, in 2040 ook in onze hypotheek- en vastgoedportefeuille en in 2050 onze verzekeringsportefeuille. Dat betekent minder uitstoot, minder afval en meer hergebruik. Maar ook circulair meubilair, elektrische auto’s voor zakelijke kilometers en printbudgetten die bewust beperkt zijn. Dat is van buitenaf niet zichtbaar, maar intern maken we zo grote stappen. Zeker als je dit bij elkaar optelt.”

Dat zijn mooie stappen! Maar wat doen jullie extern?

“Bij FBTO kijken we niet alleen naar wat we intern doen, ook naar de impact van onze producten. Neem onze woon- en autoverzekeringen: daar stimuleren we duurzaam schadeherstel. Liever iets repareren dan vervangen. Dat scheelt grondstoffen, CO₂ en kosten. Want duurzaamheid werkt pas écht als we het samen doen.”

Hoe faciliteren jullie verzekerden om hun steentje bij te dragen?

“Ook consumenten kunnen zich inzetten voor duurzaamheid. Heb je bijvoorbeeld een tuin die bestraat is? Breng dan groen in je tuin. Dat drukt de hittestress in de zomer, wat weer invloed heeft op de uitstoot voor jou als bewoner. En als je een regenton installeert, kun je dit water gebruiken voor irrigatie van die mooie grasmat, bloemen of struiken. Het zijn simpele voorbeelden die financieel binnen handbereik liggen. Nog een voorbeeld: wanneer er storm voorspeld wordt, kun je een e-mail van FBTO krijgen met de tip om je tuinmeubilair even goed vast te zetten of op te ruimen. Wij vinden dat duurzaamheid ook gaat over wat je zelf kunt doen om de gevolgen van extreem weer te beperken.”

Dat is handig, en concreet. Wat zijn verder manieren die jullie actief inzetten?

“Een ander onderdeel van verduurzamen is digitalisering. Dat is geen doel op zich, maar wel een manier om slimmer en toekomstbestendig te werken. Polissen zijn digitaal, klantcontact verloopt via chat en app: laagdrempelig, overzichtelijk en beter voor het milieu omdat we stapels papier besparen.”

Jij bent je er bewust van dat FBTO als verzekeraar een grote rol kan spelen in het stimuleren van verzekerden, of niet?

“Absoluut. Verduurzaming is geen project, maar een verantwoordelijkheid. Als verzekeraars kunnen we duurzame keuzes mogelijk maken. Door kennis te delen met kleine aanpassingen en door risico’s te verzekeren rond nieuwe technologieën zoals zonnepanelen of warmtepompen. Zo helpen we klanten stap voor stap vooruit. En mooier nog: dat versterkt de impact op de samenleving. Duurzaamheid is voor FBTO dus geen aparte afdeling of stoffig rapport dat ergens in een laatje ligt. Het is onderdeel van hoe we werken, kiezen en denken. Vandaag én morgen.”

Misschien vind je dit ook interessant...