Gezond snacken: 5 lekkere voorbeelden

Hoe vaak per dag snack je tussendoor? Dat valt tegen … Snack gezonder! Dan voel je je minder schuldig. 5 gezonde snacks.
7 maart 2019

Vaak halen we gemakkelijke, voorverpakte koekjes uit de supermarkt als tussendoortje. In die koekjes zitten vaak veel suikers. Lekker, maar niet gezond. Hoe kun je dan wel gezond snacken? We zetten 5 gezonde snacks voor je op een rij. En vertellen je hoe je zorgverzekering kan helpen.

1. Neem een handje noten

Heb je geen tijd om zelf een gezonde snack te maken of ben je gewoon geen koning in de keuken? Neem een zakje ongezouten nootjes mee. Deze gemakkelijke snack heeft veel voordelen:

  • Je hebt lang een vol gevoel, want in noten zitten veel vezels en eiwitten.
  • Het helpt tegen lekkere trek, omdat er bijna geen suikers in zitten.

Neem niet te veel noten, want ze bevatten ook veel calorieën. Meer tips over gezond snacken kun je krijgen van een gewichtsconsulent. Voorlichting over voeding krijg je vergoed met de aanvullende module Conditie & Fitheid.

2. Maak een eigen bananenbrood

Je kunt heel gemakkelijk zelf bananenbrood maken. Dan kies je natuurlijk niet voor de ongezonde variant met veel suiker en bloem, maar tover je de gezonde versie uit je oven. Bijvoorbeeld met amandelmeel en zonder toegevoegde suikers. De bananen maken het brood al zoet genoeg. Zoek online een recept voor gezond bananenbrood en de verschillende varianten vliegen je om de oren. Gezond snacken tijdens je werk? Neem iedere dag een plakje mee.

3. Maak een verse smoothie

Een smoothie is niet alleen lekker, maar ook ontzettend gezond. Het is jammer dat veel mensen dit zien als te veel werk, want dat hoeft het niet perse te zijn. Gooi ’s ochtends je blender vol met alles wat je lekker vindt. Bijvoorbeeld met:

  • Magere kwark om eiwitten binnen te krijgen en lang een vol gevoel te houden. Je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld amandelmelk of sojakwark als je geen zuivel wilt eten.
  • Voeg ook wat fruit toe, dat maakt de smoothie lekker zoet. Maar let wel op, want fruit bevat veel natuurlijke suikers die ervoor zorgen dat je weer snel honger krijgt.
  • Doe groente in je smoothie voor extra vitamines. Spinazie bevat bijvoorbeeld veel ijzer en vitamine C. Dat is goed voor je weerstand en geeft veel energie. Groenten bevatten ook veel vezels, daardoor houd je ook langer een vol gevoel.

Genoeg redenen dus om je dag te beginnen met een smoothie. Gooi alles wat na je ontbijt nog over is in een beker en je kunt onderweg gezond snacken!

4. Bak je eigen verantwoorde koekje

Kun je ’s middags maar niet van die koekjes afblijven? Maak dan zelf havermoutkoekjes. In havermout zitten veel vezels waar je lekker lang vol van blijft zitten, het bevat weinig calorieën en verlaagt je cholesterol. Voor havermoutkoekjes heb je niet veel ingrediënten nodig en je kunt ook hier weer verschillende soorten van maken. Bijvoorbeeld met appel en kaneel of pure chocolade.

Kaneel werkt ontstekingsremmend en zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder snel omhoog schiet. Als je veel suikers eet, dan kan je bloedsuikerspiegel stijgen. Daarna zakt de bloedsuikerspiegel weer snel, waardoor je een hongergevoel krijgt. Je lichaam heeft eigenlijk nog geen voedsel nodig, maar schreeuwt om suiker. Door steeds opnieuw te eten, kom je uiteindelijk aan. Kaneel toevoegen aan je gezonde snack heeft dus veel voordeel en is ook nog eens lekker.

5. Maak saaie groenten lekker pittig

Mensen die willen afvallen zie je vaak op rauwe worteltjes of komkommer kauwen. Maar op een gegeven moment ben je daar wel op uitgekeken. Dip je groenten eens in hummus. Hummus is puree van kikkererwten en ontzettend gezond. Er zitten veel eiwitten en vezels in. Die zorgen ervoor dat je lang een vol gevoel hebt. Je kunt veel verschillende soorten hummus zelf maken. Bijvoorbeeld met tomaat en basilicum of een pittige hummus met chilipoeder.

Gezond eten en voldoende bewegen

Met deze lekkere én gezonde snacks kom je je dag wel door. En ze zijn ook nog eens gemakkelijk mee te nemen naar je werk. Naast gezond eten is het ook belangrijk om voldoende te bewegen. In onze blog ‘Verbeter je houding met deze 3 fitness oefeningen’ lees je welke oefeningen je met gemak op je werk kunt doen. Misschien krijg je je collega’s wel zo ver om met je mee te doen!

Misschien vind je dit ook interessant...