Naar inhoud

Schade melden op je reisverzekering

Heb je schade op reis? Bijvoorbeeld door diefstal of een ongeluk? Dan is het maar goed dat je een reisverzekering hebt. Op deze pagina lees je precies wat je moet doen als je schade hebt. En hoe het zit met je eigen risico.

Is de schade lager dan je eigen risico?

Heb je bij het afsluiten van je reisverzekering gekozen voor een eigen risico? Je betaalt bij schade de 1e kosten zelf. Is de schade minder dan je eigen risico? Dan hoef je die niet te melden. Het eigen risico geldt namelijk per gebeurtenis, per schade dus. Heb je een eigen risico van € 150,- en is de schade € 100,-? Dan betaal je de schade zelf en meld je dat niet bij ons. In MijnFBTO.  zie je precies hoe hoog jouw eigen risico is.

Welke schade wil je melden?

Wat moet je doen bij reisschade?

Veelgestelde vragen

Bel dan de FBTO Alarmcentrale +31 58 234 56 50. Je krijgt onder andere hulp als je:

  • ziek wordt of een ongeluk krijgt
  • naar het ziekenhuis moet
  • komt te overlijden
  • onverwacht terug naar huis moet

Doe in de volgende gevallen altijd aangifte bij de politie waar je bent:

  • Je bagage of reisdocumenten zijn gestolen
  • Je bent je bagage of reisdocumenten kwijt
  • Je bent je bagage of reisdocumenten verloren

Dan is het belangrijk dat die persoon zo snel mogelijk geholpen wordt. Een ongeluk kan grote invloed hebben op je leven. Daarom hebben we een speciale afdeling die helpt in zo’n situatie: Achmea Personenschade. Zij helpen mensen met letsel met hulp en vergoedingen. Ze geven deskundig advies en denken mee over praktische oplossingen. Ook om het leven weer op te pakken. Lees meer over hulp bij letselschade.

Je kunt de aanvullende module Annulering afsluiten binnen 14 dagen nadat je de eerste vakantie hebt geboekt. Of binnen 14 dagen nadat je de eerste huurovereen­komst van je vakantieadres hebt geboekt. Dan is deze reis ook verzekerd.

Mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij

Balen dat je vlucht niet vertrekt! Gelukkig kun je een vergoeding of een vervangende vlucht regelen met je luchtvaartmaatschappij. Heb je een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie? Dan helpen zij je verder. Vaak lees je op de website van de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie wat je precies moet doen. Op rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl lees je alles over je rechten.

Heb je op je vertrekdatum nog niks kunnen regelen met je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie? Dan kun je ze schriftelijk aansprakelijk stellen voor het niet nakomen van hun contract. Goed om te weten, met de module Consument & Wonen van de FBTO Rechtsbijstandverzekering krijg je hulp bij het indienen van een claim. Geen verzekering? Dan kun je een voorbeeldbrief van Stichting Achmea Rechtsbijstand gebruiken.

Mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd door slecht weer

Is het niet de schuld van de luchtvaartmaatschappij dat je vlucht niet vertrekt? Maar kan je vliegtuig bijvoorbeeld niet veilig vliegen door een sneeuwstorm. Dan krijg je voor de heenreis een vergoeding uit je FBTO Annuleringsverzekering als je vertraging langer dan 8 uur duurt.

Ik heb mijn vlucht gemist

Je hebt met je reisverzekering of annuleringsverzekering geen recht op een vergoeding. Dat komt omdat de vlucht zelf niet is vertraagd of uitgevallen.